Dagens Transport & Logistik 1
Lösning för viktproblemet - Vi monterade en platt
a under nuvarande Citea för att kontrollera om den kommande markfrigången skulle skapa förskjutningar. Och det visade sig att de få centimetrarna vi behövde lägga till inte var ett hinder oavsett väglag eller farthinder, förklarade de Jong. Så då var deras största hinder röjt ur vägen. Då var det dags att lösa viktproblemet. Som många vet väger en batteribuss mycket mer än en konventionell dieselbuss. Nettovikten ökade med antalet batteripaket. Och därför var det viktigt för VDL att hålla vikten på karossen så låg som möjligt. Resultatet blev att bygga hela sidoväggarna i komposit. Där sparade fabriken mycket vikt. Dessutom ökade bussens isolering ganska mycket, även med samma tjocklek på väggarna. VDL valde även att införa dubbelglas i bussen som standard. Och även om glas är tungt har VDL lyckats spara så mycket vikt på karossen att det fortfarande är en av marknadens bästa sett till passagerarkapacitet, även med dubbla glasrutor. Förarens säkerhet Det har diskuterats mycket om förarsäkerheten på bussarna. Och VDL har anammat detta. De har byggt en rymlig förarstol som både ligger på bra höjd över marken och som har fått en förstärkt front i enlighet med krav som hittills bara gällt lastbilar. Dessutom har du fått en instrumentering där ratten kan justeras individuellt och om så önskas kan du även justera hela instrumentbrädan upp och till dig. Det gör att du nästan alltid hittar en bra arbetsställning oavsett förarens längd. När man först kommer in på säkerhetslösningar måste man nämna att bussen är utrustad med olika radar- och kameraövervakning av vägen framför, på sidorna och bakom. Varningar för döda vinkeln har installerats för att indikera om någon befinner sig utanför ditt synfält men riskerar att bli påkörd. Och längst bak i bussen har ett gångvägsräcke satts upp om man skulle ha otur att köra in i bussen bakifrån. Detta krav gäller även hittills endast för lastbilar. Som standard levereras denna med 309 kilowattimmar batterier, där allt är monterat i golvet. Detta ger en räckvidd vintertid på runt 300 kilometer med normala temperaturer och ner till minus 15 grader ute. Bussen kan förses med tilläggsvärme för lägre temperaturer. Luftkonditioneringssystemet är av värmepumpstyp och ger en sval temperatur under varma sommardagar. Under höst, vinter och kalla vårdagar cirkulerar uppvärmt vatten under golvet. Men skulle man behöva längre räckvidd kan bussen levereras med fler batteripaket, men då monteras dessa på taket. Bussen laddas via CCS typ 2-laddningsuttag eller via en strömavtagare på taket. n DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2022 EUparlamentet har röstat igenom att spill från skogsbruket inte ska klassas som förnybart. Användningen av så kallad grot grenar, trädtoppar och rötter måste successivt fasas ut. AV SIMON MATTHIS Det innebär att stora delar av den svenska energiproduktion – nämligen fjärrvärmeproduktion och biokraftproduktion- måste läggas om, ifall den ska fortsätta ses som förnybar och nå EU:s mål. – Förslaget är oacceptabelt och måste stoppas av EU:s regeringar i de kommande förhandlingarna om direktivet. Bioenergi utgör 60 procent av all förnybar energi i EU. Ökad användning av biobränslen är en förutsättning för att klara EU:s klimatmål, målet för förnybar energi och det akuta behovet att minska beroendet av importerad rysk fossil energi, säger Gustav Melin, vd för branschorganisationen Svebio. EU är dock långtifrån eniga i frågan. EU:s ministerråd, som består av ministrar från medlemsländerna, anser att eldning av biomassa i viss utsträckning ska tillhöra den tillåtna energimixen i unionen. Parlamentets förslag ska nu förhandlas med ministerrådet och kommissionen tills man kommit fram till en gemensam hållning som ska utmynna i ett direktiv. n 11 EU anser att svensk användning av skogsbränslen inte är förnybar