Dagens Transport & Logistik 1
NYHETER Coradia iLint på stationen Potsdamer Plat
z i Berlin. Alstom hade länge siktat på 1000 kilometersmärket som sitt mål. Tåget nådde detta utan problem och lade sedan till ytterligare 175 kilometer. För att göra detta körde Coradia iLint från Bremervörde till den österrikiska gränsen och sedan tillbaka till München. FOTO: MARKKU BJÖRKMAN Forskare: ”Vätgas kommer att spela en större roll inom transportsektorn under de kommande åren” Vätgaståg är inget nytt, men de är fortfarande få till antal inom det europeiska järnvägsnätet. Det franska loket iLint, till verkat av Alstrom har nu satt ett nytt rekord med en räckvidd på över 1 175 kilometer. AV MARKKU BJÖRKMAN Tåget kunde täcka räckvidden med bara en tankning – än så länge har bara dieseldrivna tåg klarat denna räckvidd. Tåget färdades från norra till södra Tyskland - med en tanklast utan utsläpp. Vätgaståget Coradia iLint lyckades därmed med detta. Enligt tillverkaren Alstom är det här världens längsta resa med ett vätgaståg. Normalt går tåget på det regionala transportföretaget Niedersachsen (LNVG) linjer i daglig kommersiell trafik, 14 men resan söderut avsågs vara ett rekordförsök och ett räckviddstest. Hjälper Deutsche Bahn Deutsche Bahn testar också sitt vätgaståg som utvecklats tillsammans med Siemens. I framtiden kommer Mireo Plus HC även att ersätta dieselflottan inom regionala transporter och hjälpa Deutsche Bahn att uppnå klimatneutralitet till 2040. En verklig energiomställning utan vätgas är ur vetenskaplig synvinkel knappast möjligt. Vissa regioner och branscher kommer dock att vara mer beroende av det än andra. En stor så kallad metastudie visar nu vart resan är på väg inom industri, transport och byggsektorn. Forskningsprojektet HyPat, finansierat av det tyska federala ministeriet för utbildning och forskning (BMBF), har publicerat en metastudie som visar potentialen för väteteknik. - Vätgas kommer därför att vara en viktig energikälla inom en DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2022