Dagens Transport & Logistik 1
Branschens intresse för att medverka på mässan ha
r hittills varit stort. FOTO SCANLOG á forskningschef på Colliers. Konferensen, som kräver en separat biljett, kompletteras med kostnadsfria seminarier på den öppna scenen ute i mässhallen, där huvudkonferensens teman går igen. Det svenska logtech-undret diskuteras En halvdag på konferensen har temat ”Det svenska logtech-undret”, där man reder ut varför Sverige är så framstående inom transport- och logistikrelaterad innovation och hur bolag som Northvolt, Einride, Instabox och Heart Aerospace kommer att påverkas av kraven på hållbara och digitaliserade transporter. Andra dagen inleds med ett förmiddagspass på temat ” Global försörjning i en ny verklighet”. Här ligger fokus på hur omvärldsfaktorer som krig, pandemier och natur58 katastrofer påverkar de globala försörjningskedjorna. Här utlovas bland annat konkreta råd kring hur logistikaktörer kan agera för att hantera en osäker omvärld som präglas av snabba förändringar. Även logistikfastigheter får rejält med utrymme i konferensprogrammet. Under temat ”Framtidens logistikfastigheter: från lagerlådor till digitala mobilitetskluster” diskuteras vilken roll logistikfastigheter har i den cirkulära omställningen, ett ökat behov av logistikytor och e-handelssektorns fortsatta tillväxt. Det sista halvdagspasset på mässans konferens har temat ” Eldrivet och cirkulärt- när händer det?”. Här ligger fokus på hur transportindustrin ska nå sina klimatmål, bland annat via en ökad användning av elfordon, samt vad den cirkulära omställningen innebär för framtidens varuförsörjning. –Det är tydligt att Logistik & Transport fortfarande är en i allra högsta grad relevant mötesplats för branschen. Många vill delta i seminarieprogrammet och vara med och debattera logistiksektorns avgörande framtidsfrågor. Behovet av en renodlad logistikmässa kvarstår definitivt, även om det var tre år sedan sist, säger Jan Nilsson. n Jan Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport på Svenska Mässan. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2022