Dagens Transport & Logistik 1
”De största lastfartygen kan anlöpa hamnen fullas
tade” vara klart under första halvåret 2026. Snabbare och mer tillförlitliga transporter Fördelarna med att fördjupa farleden är många, bland annat möjliggör det snabbare, mer tillförlitlitliga, kostnadseffektiva och hållbara transporter för svensk industri. Ytterligare en fördel med direktanlöp är att de största lastfartygen kan anlöpa hamnen fullastade. Idag anlöps Göteborgs Hamn av containerfartyg som kan lasta allt från 1 000 containrar upp till 19 500 containrar. När farleden fördjupats med tre-fyra meter kommer samtliga fartyg som DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2022 tar mer än 5 000 containrar kunna komma med mer last än de gör idag. –Farledsprojekt Skandiaporten får stor betydelse för vår framtida konkurrenskraft i ett större perspektiv. Ingen kunde förutspå containerfartygens storleksutveckling när farleden och hamnen muddrades förra gången strax efter millennieskiftet. Utan Skandiaporten hade vi gått back rent konkurrensmässigt. Tack vare projekt Skandiaporten kan vi fullfölja ambitionerna med direktlinjer ut i världen utan att fartygen ska behöva lastas om på vägen hit, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. 13,5 miljoner kubikmeter lera flyttas När farleden in till Göteborgs hamn fördjupas med cirka fyra meter och den nya farleden ska muddras innebär det att cirka 13,5 miljoner kubikmeter lera kommer att behöva grävas upp och flyttas till anvisat vatten utanför Vinga, ett område som i många år använts till deponi tack vare sitt stora djup och sin ackumulativa botten. Rent tekniskt går det till så att man börjar med att lägga ut de förorenade muddermassorna först och därefter täcker man över dem med cirka 10 meter preindustriella äldre leror. På så sätt kapslas de förorenade muddermassorna in. n 43