Dagens Transport & Logistik 1
Castellum bygger en skräddarsydd anläggning i Mal
mö för last-mile aktören Budbee. Enligt Malmö stad kommer satsningen generera cirka 500 arbetstillfällen. ”Med automation går det att nyttja ytorna maximalt och kostnaderna för hantering i lagret reduceras” I 50 takt med att e-handeln växer blir logistikflödena allt mer kritiska. Att snabbt kunna leverera den sista biten, den så kallade last mile, till kunderna har blivit en av de viktigaste frågorna för logistikbranschen. Det byggs fler och fler lagerhubbar i stadsnära lägen och så kallade fulfillment centers utanför städerna, från vilka citylager snabbt kan fyllas på. Castellum, en av Nordens ledande aktörer inom logistikfastigheter har tagit fasta på de ökade behoven de kommande åren. – Vi ser en stor efterfrågan på alltifrån större volymlager till mindre citynära lösningar och terminaler, så kallade cross-dock lösningar, säger Hans Sahlin, logistikchef på Castellum. Vi ser framförallt att citynära logistikanläggningar kommer att spela en större framtida roll i leveranskedjan. Den sista milen Enkla, effektiva och hållbara leveranssätt av de varor som vi handlar på nätet ställer krav på en genomtänkt infrastruktur med många olika leveranssätt. Ett alternativ till hemleverans är att hämta varor i butik, vilket gör det möjligt att prova de kläder eller skor man köpt och kunna lämna tillbaka eller byta storlek om de inte passar. Det gör också returerna enklare och skapar färre transporter, vilket är bra för miljön. – Det blir även vanligare att kunden väljer att produkten levereras till en paketbox istället för till ett ombud, säger Hans Sahlin. Det är både smidigt för konsumenten och sparar tid. Maximering av logistikytor I takt med att behovet av logistikytor växer förändras även kraven på utformningen av logistikfastigheter. För att effektivisera befintliga och nya fastigheter blir det allt vanligare med lager- och logistikautomation. DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2022