Dagens Transport & Logistik 1
HeartAerospace01 Göteborgsbaserade Heart Aerospac
esnya modell ES-30 så som modellen kan komma att se ut hos den nya samarbetspartnern Air Canada. FOTO: HEART AEROSPACE ”Inte bara att om bygga ett nytt elektriskt flygplan, utan en helt ny industri” á Många av de flygbolag som tidigare har tecknat avsiktsförklaringar om att skaffa de Göteborgstillverkade flygplanen har också modifierat skrivelserna sedan beskedet om ES-30 kom. Dessa inkluderar de nordiska flygbolagen Braathens Regional Airlines (BRA), Icelandair och SAS, samt Nyzeeländska Sounds Air. Totalt handlar det om 96 ES-30, utöver dem som Air Canada har beställt. Planer på ett nytt campus Inte bara utvecklingen av elflygplanen kommer att ske i Göteborg. Heart Aerospace vill även förlägga tillverk32 ningen till Säve flygplats. De har därför presenterat planer för ett nytt campus som ska gå under namnet Northern Runway med plats för såväl kontor som produktionsoch testanläggningar. - Vi har en plan och den handlar inte bara att om bygga ett nytt elektriskt flygplan, utan en helt ny industri, säger Forslund. - Begreppet “flygskam”har sitt ursprung i Sverige, men med Northern Runway kommer vi att göra elektriska flygresor till verklighet och därmed tillåta framtida generationer att flyga. I dag sysselsätter företaget omkring 130 personer, men 2025 kan det enligt deras prognos handla om 500. Att Heart Aerospace valde att etablera sin verksamhet i Göteborg har naturliga förklaringar, säger företagets operativa chef. - Göteborg har utmärkt sig som en drivande kraft inom elektrifiering, med forskningsanläggningar i världsklass såsom svenska eltransportlaboratoriet SEEL, Chalmers tekniska högskola, samt ett stort kluster av företag fokuserade på batteri- och elfordonsutveckling, säger Sofia Graflund, som lägger till att det finns ytterligare en anledning bakom företagets strävan att stanna i Göteborg. - Den ambition som fastighetsbolaget Castellum och Göteborgs Stad har för Gateway Säve är verkligen unik och det är därför vi har beslutat att etablera vår nya bransch här. n DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2022