Dagens Transport & Logistik 1
Inom en 10-årsperiod planerar Castellum att etapp
vis utveckla Gateway Säve i Göteborg och bygga 8–900 000 kvm moderna logistik- och verksamhetslokaler, samt testytor för fossilfria och självkörande fordon både i luften och på marken. BILD: CASTELLUM. – Med automation går det att nyttja ytorna maximalt och kostnaderna för hantering i lagret reduceras, säger Hans Sahlin. Det blir även vanligare att robotar hanterar lite mer otympliga förpackningar och sköter slutpackning. Tyngre repetitiva moment minimeras också tack vare automation, vilket minskar skaderisken för personalen. Delningsekonomi och hållbarhet Det blir allt vanligare med olika former av samarbeten och partnerskap inom logistikfastigheter för att möjliggöra en fortsatt utveckling av nya logistikfastigheter. Ett intressant område är även att skapa DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2022 förutsättningar för en delningsekonomi, där resurser och logistikytor delas mellan hyresgäster. – Exempelvis kan två eller flera företag som har högsäsong vid olika tider på året dela på samma yta, säger Hans Sahlin. Det blir även mer vanligt att dela personal och utrustning med andra företag. Det har också blivit större fokus på miljö och hållbarhet. Ett exempel på det är att vid ny- och ombyggnation är solceller på taket eller fasaden en basfunktion i Castellums fastigheter. Den största positiva påverkan för miljön är dock en mer optimerad logistikkedja, med lokaler som ligger närmare kunden och minskar transporterna avsevärt. Stark tillväxt de kommande åren Vakansgraden för logistikfastigheter är låg, hemtagning av varor ökar och den långsiktiga tillväxten inom e-handeln ser positiv ut. – Långsiktigt ser vi en ökad efterfrågan i alla relevanta lägen i Norden, säger Hans Sahlin. Nedgången inom e-handel för 2022 (jämfört med 2021) bör ställas mot den kraftiga tillväxt vi sett från inledningen av pandemin. Jämfört med siffrorna före pandemin har e-handeln växt mycket kraftigt och vi ser en fortsatt tillväxt för de kommande åren. n 51