Dagens Transport & Logistik 1
Linjeutbudet växer i Göteborgs hamn. Ett av de se
naste tillskotten är rederiet MSC:s direktlinje till och från USA, vilket är en bidragande faktor till hamnens volymtillväxt under första halvåret 2022. Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn. Skandiaporten är ett strategiskt mycket viktigt projekt för svensk importoch industri. Projektet beräknas stå klart 2026. H 42 älften av Sveriges containerhandel går via Göteborgs Hamn och 30 procent av Sveriges totala export går via hamnen, som självklart har en strategiskt mycket betydelsefull roll i de svenska logistikkedjorna. Hamnen ökar också sin marknadsandel i Sverige. I augusti 2022 stod Göteborgs hamn för 52 procent av den svenska containermarknaden, jämfört med 48 procent vid årets början. Beräknad totalkostnad på 2,5 miljarder kronor En tydlig trend på senare år är att godsfartygen blir allt större. På tio år har det genomsnittliga containerfartyget blivit tio gånger så stort. Farledens begränsade djup innebär att de största fartygen av idag inte kan anlöpa Göteborgs hamn fulllastade. Den här utvecklingen har föranlett projekt Skandiaporten, som genomförs i samarbete mellan Göteborgs Hamn, Sjöfartsverket och Trafikverket. Projektets totalkostnad bedöms landa på 2,5 miljarder kronor. Området som behöver fördjupas är nästan fem kilometer långt och muddringsbehovet är 12 miljoner kubikmeter. Det ska öka maxdjupet från dagens 13,5 till 17,5 meter. Utöver fördjupningen behöver vändytan utanför containerterminalen breddas, vilket innebär att 1,2 kilometer kaj samt terminalytor behöver förstärkas för att i framtiden kunna lasta och lossa två större oceangående fartyg samtidigt. Göteborgs hamn står för kostnaderna för kajförstärkning och muddring av hamnbassängen. 2022 inleddes byggstarten av kajförstärkningen i hamnen och 2024 planerar Sjöfartsverket att inleda muddringsarbetena på farleden. Hela projektet planeras DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2022