Dagens Transport & Logistik 1
Elflygplanstillverkaren Heart Aerospace tror att
antalet anställda snart växer till 500 och vill bygga ett helt nytt campus i Säve i Göteborg. FOTO: HEART AEROSPACE partner med ett av världens största nätverk som trafikeras av regionala turbopropellerflygplan och det är dessutom ett progressivt, framtidsföretag. Det kanadensiska flygbolagets vd och koncernchef Michael Rousseau säger att elflyplanen från Göteborg kommer att hjälpa företaget att nå sina miljömål. - Air Canada är mycket glada över att samarbeta med Heart Aerospace kring utvecklingen av detta revolutionerande flygplan. Vi har arbetat hårt och med stor framgång för att minska vårt fotavtryck, men vi vet att det kommer att krävas ny teknik som ES30 för att nå våra nollutsläppsmål. Saabs vd och koncernchef Micael Johansson är inne på samma linje. - Detta understryker vårt engagemang för innovativ teknik och lösningar för hållbart flyg. Heart är en pionjär inom kommersiellt elflyg och vi ser fram emot att bidra till flygets framtid med vår erfarenhet av att utveckla lösningar i teknikens framkant, säger han. bredd och en toalett i passagerarutrymmet. Precis som i dagens flygplan finns även ett pentry och bagageförvaring ovanför sätena. - ES-30 är ett elektriskt flygplan som industrin faktiskt kan använda. Vi har designat ett kostnadseffektivt flygplan som gör att flygbolagen kan leverera bra service på ett brett utbud av rutter”, säger Heart Aerospaces grundare och vd Anders Forslund. SAAB och Air Canada investerar 5 miljoner dollar var Samtidigt som Heart Aerospace preDAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2022 senterade det nya planet tillkännagav de också att de har ingått ett partnerskap med Saab och Air Canada som båda har investerat 5 miljoner dollar, motsvarande omkring 54 miljoner kronor, i företaget. Air Canada har dessutom lagt en beställning på 30 flygplan med planen att sätta in dem i regional trafik. - Vi är glada över att ha två så starka partner som Saab och Air Canada som ansluter sig till vår ambition att elektrifiera regionala flygresor, säger Forslund. - Air Canada är en strategiskt viktig Flera flygbolag är intresserade Air Canada är inte det första flygbolaget som har visat intresse för Heart Aerospace. United Airlines och Mesa Air Group har tidigare lagt beställningar på totalt 200 ES-19 med option på ytterligare 100 flygplan. Den nya modellen är ännu mer intressant, säger United Airlines vd Scott Kirby. - United Airlines och Heart Aerospace har från början varit överens om att fokusera på säkerhet, pålitlighet och hållbarhet. Hearts spännande nya design som inkluderar utökad passagerarkapacitet från 19 till 30 platser och en toppmodern reservhybridmotor är den typ av revolutionerande tänkande som kommer att tillföra verklig innovation till flyget, säger han. á 31