Dagens Transport & Logistik 1
Bygg- och planeringsområdet för hela RRT-området
är 170 hektar. Området för den intermodala terminalen som ska färdigställas 2023 på norra sidan av banan är 42 hektar. Grönt logistiknav Kouvola Rail and Road Terminal nära färdigställande Det hållbart genomförda järnvägs- och vägterminalprojektet Kouvola RRT stärker förutsättningarna för utveckling av grön logistik både i Finland och i hela Europa. AV: MARRKU BJÖRKMAN BILD: KOUVOLA RAIL AND ROAD TERMINAL H 70 ållbara lösningar blir allt viktigare även för företag. Bygget av Finlands första torrhamn i Tehola logistikområde i Kouvola närmar sig sitt slut, och nya affärstomter finns att boka. Terminalen kommer att tas i drift i början av 2023. Kouvola RRT är en del av utvecklingen av det transeuropeiska TEN-T-kärntransportnätet och det är den enda järnvägs- och vägterminalen i Finland som hör till nätet. Grön logistik kräver fungerande infrastruktur Grön logistik är ett viktigt strategiskt fokus för staden Kouvola. Den finska staten och Europeiska unionen strävar efter att minska koldioxidutsläppen från godstransporter avsevärt. I EU:s mål ingår att flytta långväga godstransporter från vägar till andra transportformer. -Under de kommande åren kommer tågtrafiken att öka. Det skapar efterfrågan på effektivare järnvägsinfrastruktur. Tågstorlekarna ökar och nya terminallösningar behövs för att hantera långa tåg. Detta behov kan nu tillgodoses i Kouvola, skriver projektledaren Tero Valtonen i ett pressmeddelande. När den intermodala terminalen öppnar blir Kouvola enligt projektledaren den mest effektiva punkten för lastning och lossning av godståg i Finland. Som Finlands första inlandshamn möjliggör RRT skapandet av grönare logistikkedjor. Hållbart byggande sparar material och pengar -Kouvola RRT-projektet har genomförts i enlighet med principerna för hållbar infrastruktur. Hållbarhet har beaktats till exempel i materialval, i logistik under byggnation och i att skydda områdets naturliga miljö, anser Tero Valtonen. Enligt honom har återvunnen betong och asfalt har använts vid byggandet av vägar i området. Nästan allt ballast som behövs har hämtats från byggarbetsplatsen. Transportsträckor under byggnationen har minimerats genom att optimera massbalansen á DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2022