Svensk Vattenkraft 1
utan vattenkraft. SVAF anser därför att åtgärdspr
ogrammet inte uppfyller kraven i vattenförvaltningsförordningen 3 kap 1 § och vattendirektivets bilaga IIIb. Vid tillämpning av vattendirektivet bör alla bedömningsmomenten - ekonomisk analys, riskbedömning, statusklassning, åtgärdsbehov och övervakning - i praktisk bedömning interagera med varandra. Det är inte gjort av vattenmyndigheterna. I förslagen till förvaltningsplaner och åtgärdsprogram finns inte ett spår av den "hänsyn till kostnadseffektivitet" som vattenmyndigheterna hävdar. I stället skjuter man över till "prövningsprocessen att fastslå vilken den mest effektiva åtgärden är för den specifika platsen”. DE VIKTIGASTE FÖRÄNDRINGARNA Vattendirektivets möjligheter till KMV och MSK ska enligt svensk rätt och svenska politiska beslut tillämpas "full ut". Det innebär att alla vattenförekomster med eller påverkade av vattenkraft ska KMV-klassas. Andelen KMV blir då 15 % mot EU-genomsnittet 14 %. Det innebär bl a att kvalitetsfaktorn ”konnektivitet” ska ingå i bedömningen av väsentlig fysisk påverkan på vattenförekomsten. Det innebär också att betydande negativ påverkan på vattenanvändningen ska avgöras även på lokal nivå. Referensförhållanden ska fastställas efter lokala erfarenheter och kunskaper om fiskarters förekomst och behov för att fullborda livscykeln. Åtgärder ska bedömas utifrån deras biologiska nytta respektive skada liksom deras inverkan på alla andra vitala samhällsintressen av vatten. Elsystemnyttor som systemstabilisering och elberedskap ska bedömas också på lokal och regional nivå. Dammarnas betydelse för att hålla kvar vattnet i landskapet måste lyftas fram; vattenmyndigheterna måste komma över sin beröringsskräck när det gäller dammar som inte ligger i våtmarker utan i vattendrag. I första hand är det vattenmyndigheterna som ska göra intresseavvägningar, inte domstolarna. Kostnadseffektiva åtgärder ska bedömas på lokal nivå och påverka normbesluten. Den småskaliga vattenkraften ska betraktas som samhällsnyttig verksamhet. Arbetsgången bör vara att avvägda och kostnadseffektiva åtgärder bestämmer normerna. Ett enkelt sätt att underlätta dessa förändringar är att rensa ut alla HaV:s föreskrifter, vägledningar och andra anvisningar som till stor del är skrivna i strid med EU-rätten och med syfte att underlätta utrivning av dammar och kraftverk. — — Tillst n s ontroll av generatorer F s ånd kryontrocll av ge r vaorer å d k Tilöl t n ts gg o h säknee rattt nkraft För en trygg och säker vattenkraft r e ABB erbjuder en kom lp ett tjänsteportfölj för att optimera ägan ed kostnad och prestanda i våra kunders vatten rk aftanläggningar. Via vårt rikstäckande nätverk t k ik r försean e nätverk vattenkraft av ktvada i v rade va ku e k vatten rk afh fältser gar. Via v med sfervice Bed sd aine, repara oner oc s å d k en ögnnbt tillk tb l s v e ll av gn vatt enk tf en ef eti av re underh llsplaner ng oc en ögonblicksbild av en vatten rk a generators tillst nå d med omk ir ngliggande faktorer som påverkar utrustningens livslängd och prestan ad . Ett bra verktyg för ra genera or av kvali icera e verkst mlan erv cnat tillst n s onttb ll av generat B s ko n il s Bland aona lic s ni d aontro d , reparäadeoner och utibildning inom AB v nsk v tp etta pro ud ktportfölj. iå d k h uroi dning inom AB nderrsstäder octanläggninvice e nårte rikstäck r vdi svens k tir och fältserv cetekni ek r förser vi sBe:s kom l k aft a ten r or:er, e p e a pro u faktorer som påverkar utrustningens livslängd och prestan ad . Ett bra verktyg för en e ef ffk kti av re undåerhållspilanerh sing oce dri t. abe dri/ft. vice enera otrer, en instpe s tktioilnls t ntjäs ånsd med oerekrairr ngliggande ft m nttpektid ksporns . t som levm äkrarh säfkrar b.se ser abb.se/service ont tjä ft öljt som levererar ABB erbjuder en kom lp ett tjänsteportfölj för att optimera ägan ed kostnad och pres anlificeår 20 SVENSK VATTENKRAFT #2 2021