Svensk Vattenkraft 1
revideras vart sjätte år efter det att förslag va
rit ute på samråd. Detta sköts av de fem regionala vattenmyndigheterna, som till största delen lever sitt eget liv påtagligt ointresserade av vad riksdag, regering och andra beslutar om eller har synpunkter på. Man hänvisar till sin egna, för andra obegripliga tolkningar av EU:s vattendirektiv och därtill knutna styrdokument. Symptomatiskt nog har man förklarat sig fullständigt ointresserad av vad som kommer fram i den ... Samverkan inför omprövningarna har länsstyrelserna ett ansvar för enligt förordningen om vattenverksamheter och den vägledning för samverkan som Havs- och vattenmyndigheten nu kommit med en definitiv version av. En viktig roll spelar här de miljökvalitetsnormer som de regionala vattenmyndigheterna i sin obegripliga och oåtkomliga vishet beslutar om. Främst handlar det om att få fram en nulägesbeskrivning och åtgärdsförslag som – i den bästa av världar – länsstyrelse och kraftverksägare kan enas om. Oavsett om man är enig eller ej är det hur eller hur kraftverksägarens rättighet och skyldighet att ha med uppgifter om bakgrund och förslag till åtgärder i sin ansökan till markoch miljödomstolen om omprövning. På s 10 - 13 finns fyra artiklar om erfarenheter från och synpunkter på samverkan så här långt. VI MÅSTE ... • Var och en lära oss så mycket om samverkan och omprövning att vi kan ta ansvar för det egna kraftverket och inte bli utlämnade till myndigheternas godtycke • Var och en utveckla kontakterna med kollegorna i det egna vattendraget = prövningsgruppen för att lära av varandra och tillsammans stå emot ofta okunniga och illvilliga myndigheter • Ta del av information från de regionala föreningarna och SVAF och till dessa lämna erfarenheter av och synpunkter på hur samverkan och omprövningarna går till • Fortsätta att stärka de regionala föreningarnas och SVAF:s verksamhet för att kunna stödja medlemmarna och få politiken att i grunden stöpa om vattenförvaltningen. KATASTROFERNA ÄR ETT FAKTUM OM INTE ... • Regeringen (både MP och S) inser att man är på väg att ödelägga vattenanknutna natur- och kulturmiljöer i hela landet liksom en rad andra vitala samhällsintressen • Regeringen (MP och S) beslutar om de preciseringar av vattenförvaltningsförordThomas Sandberg, ordförande SVAF Vattenförvaltningen behandlas i riksdagen 18 maj lämnade C:s klimat- och energipolitiska talesperson Rickard Nordin in ett förslag till miljö- och jordbruksutskottet, att utskottet skulle uppmana riksdagen att i sin tur i form av ett s k tillkännagivande uppmana regeringen att styra upp vattenförvaltningen i linje med vad riksdag och regering tidigare beslutat. Utöver en redogörelse för utskottets arbete under maj och juni har Svensk Vattenkraft ställt några frågor till Rickard Nordin liksom till Markus Selin (S). Efter en modifiering under utskottets behandling innehåller förslaget fyra punkter: 4 SVENSK VATTENKRAFT #2 2021 • Att regeringen säkerställer att Vattenmyndigheterna tar hänsyn till alla nyttor som ramdirektivet för vatten listar vid normsättningen samt utnyttjar alla tillgängliga undantag för att klassificera vatten som ”kraftigt modifierade” samt tillämpa ”mindre stränga krav” i exempelvis produktiva jordbruksområden, miljöer med höga kulturvärden eller i de vattenförekomster där god ekologisk status förutsätter att kraftverket avvecklas eller ger påverkan på reglerkraft. • Att regeringen överprövar vattenmyndigheternas fem åtgärdsförslag för att säkerställa en god balans mellan Rickard Nordin ningen som SVAF länge föreslagit • Regeringen (MP och S) beslutar att överpröva VM:s riktlinjer och metod för normsättning • Den politiska utvecklingen leder till att MP lämnar regeringen • Riksdagsmajoriteten slutar med tillkännagivanden och i stället gör tillägg i miljöbalken Att MP skulle drabbas av klarsyn förefaller inte sannolikt, författningsändringar skulle trots det kunna vara en möjlighet, överprövning borde vara en självklarhet, likaså att riksdagen tillgriper det sällan använda men fullt möjliga alternativ som den klara majoriteten bakom inte minst den småskaliga vattenkraften har.