Svensk Vattenkraft 1
samhällsekonomisk kostnad och miljömässig nytta s
om ligger i linje med riksdagens beslut om ”Vattenmiljö och vattenkraft” samt livsmedelsstrategins mål. • Att regeringen säkerställer att de miljöanpassningar som sker inte går ut över möjligheten att öka effekten i befintlig vattenkraft. • Att regeringen säkerställer att platsspecifika bedömningar kring alla nyttor och konsekvenser görs med beräkningsgrunder som är vedertagna, transparenta och att detta görs i samråd med berörda aktörer. På frågan om syftet med sitt förslag svarar Rickard Nordin, att han vill att 2016 års energiöverenskommelse ska följas. Han vill värna (den småskaliga) vattenkraften och de andra samhällsintressen som berörs av EU:s vattendirektiv som jordbruk och kulturmiljö. Regeringen har visat sig oförmögen att hantera de hot mot vitala samhällsintressen som myndigheternas agerande innebär, då måste riksdagen ingripa. I utskottet röstade en minoritet (L, MP, S och V) mot C-förslaget. Det främsta motivet som förs fram är att frågan mer hör hemma i civil- och/eller näringsutskottet. Detta skäl ser Rickard Nordin som ett uttryck för att man saknar argument i sak. Markus Selin (S) framhåller att informella dialoger med parter och områdessakkunniga är naturligt inom riksdagens utskottsarbete. Dessa ger alltid, mer eller mindre, ny kunskap och även denna gång. I övrigt vill han inte kommentera ärendet mer ingående under pågående beredning. En följd av att minoriteten ansåg sig behöva mer information var att utskottet ordnade en stor hearing uppdelad på två dagar. 9 juni fick departement och myndigheter presentera sin syn på vattenmiljö och vattenkraft och svara på frågor från utskottets ledamöter (också ledamöter från civil- och näringsutskotten var inbjudna att delta). 11 juni kom turen till bransch/intresse- och miljöorganisationer. SVAF hade tio minuter i ett "block" där också Skellefteå Kraft och Vattenkraftens Miljöfond var med, varje block hade 20 minuter för frågor. Tyvärr kommer inte utskottet att offentliggöra det som de många myndigheterna och organisationerna förde fram under dessa dagar. Rickard Nordin anser att det i stort gav den väntade bilden med två läger. I det ena återfanns näringsorganisationer, Riksantikvarieämbetet och Havs- och vattenmyndigheten, i det andra miljöorganisationer, Sportfiskarna, Älvräddarna och Vattenmyndigheterna. Men minoriteten vill ha ytterligare upplysningar. Till 18 augusti vill därför utskottet ha in information från tre grupper: • Havs- och vattenmyndigheten, Jordbruksverket, länsstyrelserna, Miljödepartementet och Vattenmyndigheterna • De ytterligare myndigheter samt de organisationer som deltog i hearingen 9 och 11 juni • Civil-, kultur- och näringsutskotten ges också tillfälle att yttra sig. Och som om detta inte räckte planeras ännu en hearing till någon gång andra hälften av augusti. Miljö- och jordbruksutskottet förväntas fatta beslut i frågan i slutet av augusti, 22 september ska den behandlas i kammaren. Thomas Sandberg, ordförande SVAF Detta måste politiken göra – och det nu! • Riksdag och regering måste öka den politiska styrningen radikalt. Se förslag från Vattenförvaltningsutredningen (VFU, SOU 2019:66). • Vattenförvaltningen görs om i grunden: – Vatten kan inte hanteras enbart av miljömyndigheter; alla intressen av/kompetenser om vatten måste finnas med. – De fem regionala vattenmyndigheterna (VM) läggs ner direkt, överflödiga, konstitutionellt stötande, har inte fått något gjort, kostar några 100 mkr årligen. Detta föreslog VFU. – Länsstyrelsernas vattenförvaltning får en matrisorganisation, där alla kompetenser finns med i vattenförvaltningen för att säkerställa länsstyrelsernas tvärsektoriella uppdrag. • Avgörande är att använda de mekanismer som EU-rätten ger, Kraftigt modifierat vatten (KMV) och undantaget Mindre strängt kvalitetskrav (MSK): – Kriterierna för KMV och MSK, i linje med EU-rätten, måste beslutas av politiken, inte av myndigheterna. – Normalt skulle regeringen sätta in detta i Vattenförvaltningsförordningen 4 kap 3 och 10 § §. – Alternativet är att riksdagen beslutar att i miljöbalkens 5 kap 4 § lägga till kriterierna för KMV och MSK. • Regeringen överprövar VM:s förslag för att få rätt normer. Starten för omprövningarna skjuts upp två år. Genomför författningsändringarna, rensa ut anvisningar från Havs- och vattenmyndigheten, lägg ner VM, skriv om den nationella planen (NAP). Ovanstående är de förslag/krav som SVAF:s ordförande Thomas Sandberg presenterade för riksdagens miljö- och jordbruksutskott 11 juni. SVENSK VATTENKRAFT #2 2021 5