Svensk Vattenkraft 1
Ser inte politikerna att katastroferna rycker all
t närmare? Först en ursäkt till alla er, medlemmar och andra, som väntade på att Svensk Vattenkraft skulle komma veckan före midsommar. Det var planen men min personliga situation och behandlingen av vattenfrågan i riksdagens miljö- och jordbruksutskott gjorde att redigeringen var klar först i början av juli, och då hade tryckeriet inte kapacitet förrän i slutet av månaden. Notera att Bixias marknadsanalys är daterad 7 juni, "det stämmer fortfarande överlag" säger Bixia. I övrigt avslutades redigeringen 2 juli, ledaren har dock setts över 29 juli. Trots att SVAF:s två Almedalsseminarier redan ägt rum har programmet fått stå kvar som information. De flesta medlemmarna fick informationen med epost, däremot nådde vi inte våra många övriga läsare. Artikel kommer i nästa nummer. REGERINGEN (FRÄMST MP) ÄR FORTSATT ETT HOT MOT BL A VATTENKRAFTEN Tyvärr innebar upplösningen av regeringskrisen att MP finns kvar i regeringen och därmed hotet mot vattenanknutna natur- och kulturmiljöer, vattenförsörjning, vattenkraft och andra samhällsintressen av vatten. Om nu S låter MP fortsätta härja fritt. Tyvärr nöjde sig C med stärkt äganderätt för skogen som ett av villkoren för att tolerera regeringen; där borde stärkt äganderätt för vattenkraft definitivt varit med. MP arbetar medvetet och systematiskt på att så många dammar och kraftverk som möjligt ska rivas ut. Man gör det på ett mycket slugt sätt genom att de styrdokument (förordningar, regleringsbrev, regeringsuppdrag m m) som miljödepartementet ligger bakom ger vattenförvaltningen (Havs- och vattenmyndigheten, de fem regionala vattenmyndigheterna, länsstyrelserna) tolkningsmöjligheter som MP:s ideologiskt förblindade trosfränder använder för att arbeta för utrivningar. Och denna fråga är för liten för att S ska ta strid med sin regeringspartner även om MP också när det gäller vattenkraften representerar en mycket liten minoritet. År efter år visar SOM-institutets mätningar att 90 % av medborgarna vill ha kvar eller t o m bygga ut vattenkraften. Kan eller bör ordföranden i den opolitiska Svensk Vattenkraftförening (SVAF) uttrycka sig på detta sätt? Svaret är tveklöst JA, SVAF måste som alla intresseorganisationer kunna kritisera de politiska partierna för att tillvarata medlemmarnas intressen. En spade är en spade! Det handlar inte bara om vattenkraften. Får MP och myndigheterna fortsätta driva sin utrivningslinje kommer vattenanknutna miljöer i hela landet att ödeläggas och många vitala samhällsintressen att förstöras. Det gäller inte bara elförsörjning utan också vattenförsörjning, bevattning, rekreation som bad - båt - fiske, månghundraåriga natur- och kulturmiljöer. För att inte tala om klimateffekten. Enbart de mindre kraftverken minskar CO2-utsläppen med motsvarande 7 % av de svenska. Skulle vi få bygga ut befintliga kraftverk skulle det innebära en minskning av CO2-utsläppen med ytterliga 7 %. MP har alltså 14 % CO2-utsläpp på sitt samvete, man är en av de värsta klimatbovarna! UTSKOTTSINITIATIV I RIKSDAGEN 18 maj lämnade C:s klimat- och energipolitiska talesperson Rickard Nordin in ett förslag till miljö- och jordbruksutskottet, att utskottet skulle uppmana riksdagen att i sin tur i form av ett s k tillkännagivande uppmana regeringen att styra upp vattenförvaltningen i linje med vad riksdag och regering tidigare beslutat. Bland de fem punkterna i förslaget finns bl a att myndigheterna ska följa de begränsningar för produktionsförluster till följd av miljöåtgärder som finns i den nationella planen, att undantaget mindre strängt kvalitetskrav ska följas fullt ut som riksdag och regering beslutat. Några viktiga punkter saknas som att statusklassificering som kraftigt modifierat vatten ska användas fullt ut. Skälet verkar vara att inte göra förslaget alltför energiinriktat, minoriteten i utskottet reserverade sig ändå med motiveringen att det borde ha tagits upp i närings- och/eller civilutskotten. Det första resultatet av förslaget blev – oväntat – en stor hearing uppdelad på två dagar. 9 juni fick departement och myndigheter presentera sin syn på vattenmiljö och vattenkraft och svara på frågor från utskottets ledamöter (genom det omfattande suppleantsystemet deltog också riksdagsledamöter som är ordinarie i bl a civil- och näringsutskotten). 11 juni kom turen till bransch/intresse- och miljöorganisationer. SVAF hade tio minuter i ett "block" där också Skellefteå Kraft och Vattenkraftens Miljöfond var med, varje block hade 20 minuter för frågor. Ett andra, också det oväntat, resultat är att till 18 augusti har de som deltog i hearingen möjlighet att skriftligen redovisa sina åsikter om vattenförvaltningen i stort och den pågående omprövningen. När riksdagen börjar sitt arbete för hösten kommer utskottet att återuppta behandlingen av Rickard Nordins förslag. Om utskottet fortsatt ställer sig positivt till förslaget (i någon form) kommer det senare under hösten att tas upp i kammaren. I två separata artiklar på s 4 och 5 finns dels en intervju med Rickard Nordin och dels de förslag till reformering av vattenförvaltningen som SVAF lade fram inför utskottet. SAMRÅD OCH SAMVERKAN Samråd och samverkan är två ord och företeelser som ligger varandra mycket nära och som inom vattenförvaltningen kommit att användas på ett sätt som lätt skapar förvirring. Samråd har gällt de förslag till förvaltningsplaner, åtgärdsprogram och miljökvalitetsnormer som de fem regionala vattenmyndigheterna presenterade 1 mars och där remisstiden gick ut 30 april. Inte bara SVAF utan också flera av de regionala föreningarna avgav starkt kritiska yttranden. Många tunga aktörer var ännu mer kritiska i sina remissvar. På s 19 - 21 återfinns sammanfattningen av vad SVAF skrev och en sammanställning av vad centrala aktörer tyckte i de grundläggande frågorna. Allt detta är en del av den vattenförvaltning som direkt bygger på EU:s vattendirektiv och där de nämnda dokumenten ska SVENSK VATTENKRAFT #2 2021 3