Dagens Transport & Logistik 1
NYHETER När vätgasdrivna bränsleceller föredras i
vissa sammanhang inom busstransporter så hänger det ihop med räckvidd och laddinfrastruktur i de områden där bussarna trafikerar. Det sker en snabb utveckling både när det gäller bränslecellers effektivitet och hur grön vätgas produceras, så det är inte otänkbart att vätgasdrivna fordon på sikt blir mer gynnsamma. Forskare: Det är mycket dyrare att använda en bränslecellsbuss än ett liknande fordon med ren batteridrift Det är det oberoende italienska forskningsinstitutet Eurac som fastställer detta. Forskare därifrån har gjort en fördjupad studie av bussar som drivs av företaget SASA (Società Autobus Servizi d’Area) i Bolzano. FOTO: EURAC RESEARCH. REDIT: IVO CORRA DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2023 Detta företag har bland annat flera Solaris Urbino 12 Electric och Solaris Urbino 12 Hydrogen i drift. Dessa är i princip samma sak som bussar, förutom att den förra har ren batteridrift, medan den senare ger elen med hjälp av en vätgasdriven bränslecell. Utnyttjar energin sämre Studien är mycket omfattande, så vi återger endast slutsatsen här. Resultatet blev i alla fall att det var 2,3 gånger så dyrt att driva bränslecellsbussarna jämfört med de med ren batteridrift, respektive 1,27 euro per km mot 0,55 euro per km. Skillnaden beror på att bränslecellsbussarna har ett betydligt sämre energiutnyttjande än de rent batteridrivna. Solaris Urbino 12 Electric använde 137 kilowattimmar energi per 100 km, medan motsvarande siffra för bränslecellsbussarna var 310,24 kilowattimmar per 100 km. Hänger ihop Anledningen till detta har varit känd sedan länge. Verkningsgraden för batteridrivna fordon är mycket hög. En bränslecell har betydligt sämre energieffektivitet. Forskarna har nu fastställt hur stor skillnaden är med annars identiska bussar. n Källa: Forskningsinstitutet Eurac 17