Dagens Transport & Logistik 1
Färjan som kommer att ha en kapacitet för 2 100 p
assagerare inklusive besättning, rymmer även 225 bilar. Med en total längd på 130 meter, en bredd på 32 meter och kapacitet att transportera 2 100 passagerare och 226 bilar, kommer färjan att bli den största aluminiumkatamaran som någonsin byggts av Incat. BILD: INCAT Incat bygger världens största batterielektriska ropaxfärja i Tasmanien Det 130 meter långa fartyget med katamarandesign kommer att segla för operatören Buquebus mellan Argentina och Uruguay på världens längsta nollutsläppsrutt. AV MARKKU BJÖRKMAN Fartyget kommer att ha ett energilagringssystem (ESS) från Corvus Energy med en kapacitet på mer än 40 megawattimmar, det största batterisystemet installerat ombord på ett fartyg, fyra gånger så stort som den nuvarande största installationen. Batterierna driver en serie e-motorer, som i sin tur ger drivkraft åt ett vattenjetframdrivningssystem. Integreringen av elsystemet kommer att utföras av Wärtsilä. Snabbaste nollutsläppsresan Fartyget kommer också att vara det första helt elektriska fartyget i Sydamerika, som seglar mellan Argentina och Uruguay. Detta kommer att vara den längsta och snabbaste DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2023 nollutsläppsresan och kommer att laddas med laddare med världens högsta kapacitet. - Vi som bygger bygger Buquebus-fartyget är ledande i världen inom den här typen av fartygskonstruktion och kommer att ha ledande teknik när det gäller framdrivning och lagringssystem med nollutsläpp, säger Craig Clifford, vd för Incat. - Väl i drift kommer fartygets landbaserade laddningssystem att ha 50 procent mer prestanda än någon nuvarande installation över hela världen. Flexibel montering Batterisystemet är aktiverat av Corvus senaste lättviktsbatteri, Dolphin NextGen, som är baserat på design hos Corvus Blue Whale ESS. Dolphin NextGens låga vikt och volymetriska densitet gör att tekniken kan monteras flexibelt ombord på olika slags fartyg. Batterisystemen är planerade att levereras i slutet av 2024. - Detta banbrytande projekt markerar en vändpunkt i den maritima industrins strävan att gå över till grönare transportmedel, säger Halvard Hauso, kommersiell direktör för Europa på Corvus Energy. Trafiken startar 2025 -Genom att kombinera banbrytande teknik, miljömedvetenhet och innovativ design omdefinierar fartyget framtiden för färjeverksamhet över hela världen och banar därmed väg för andra stora fartyg utan utsläpp. Fartyget kommer även att innehålla en taxfreebutik på över 2 000 kvadratmeter. Den är planerad att tas i drift 2025. n 35