Dagens Transport & Logistik 1
Sjöfartens miljöomställning blir dyr förutspår ny
rapport Nu publicerar DNV Maritime sin 74-sidiga rapport ”Forecast to 2050” som vill ge en bred bild av sjöfartens energiframtid. AV PETER HÖÖK R 30 apporten visar att den globala sjöfarten står inför stora utmaningar de närmaste åren. Den undersöker hur IMO:s ambitioner för att minska utsläppen kommer att påverka sjöfarten, liksom de nyligen antagna EU-förordningarna gällande sjöfartens miljöpåverkan. IMO står för International Maritime Organization. Rapporten konstaterar att övergången till ny bränsleteknik kommer att resultera i ökade kostnader för rederier och därmed dyrare transporter generellt. Samtidigt pekar rapporten på att kraven på koldioxid neutrala frakter kommer att öka och varför en omställning av tonnaget till nollutsläpp bör ske så snart som möjligt. En övergång till ny bränsleteknik pågår redan och hälften av beställt tonnage kommer att drivas med LNG, gasol eller metanol jämfört med en tredjedel av det tonnage som beställdes förra året Rapporten presenterar sex utvalda tekniker som fått ökad uppmärksamhet i branschen: bränsleceller, flytande väte, vindstödd framdrivning, luftsmörjningssystem, avgasrening med scrubberteknik och inte minst kärnkraftsframdrivning. Branschen ser att energibesparande teknik blir allt viktigare. Vindstödda framdrivningssystem har installerats på 28 stora fartyg och luft smörjning har införts på eller beställs för mer än 250 fartyg totalt. Luftsmörjning av fartygsskrov minskar friktionen mot vatten och kan minska energiförbrukningen med DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2023