Dagens Transport & Logistik 1
NYHETER Utsläppen kan minskas med 1000 ton per år
. FOTO: GÖTEBORGS HAMN Fakta: Digital Port Call 500 timmar minskad liggetid/år i Göteborgs Hamn 250 timmar minskad ankringstid/år i Göteborgs Hamn 1 000 ton minskade CO2-utsläpp/år från ankrade fartyg. Q1 2024 förväntas Digitalt anlöp vara i bruk 15 miljoner kronor i projektkostnad Ny digital plattform ska hjälpa fartyg bespara tid och pengar Nu börjar Göteborgs Hamn AB utveckla en helt ny digital plattform tillsammans med anlöpsaktörer i hamnen. Utöver cirka 1000 ton minskade CO2-utsläpp per år kommer verktyget ”Digital Port Call” att innebära besparingar i både i tid och pengar för fartyg som trafikerar hamnen. Verktyget förväntas lanseras i början av 2024. AV STINA WICKENBERG 8 – Idag är det en massa kontakter som måste tas för att ett fartyg ska komma till kaj, lassa och lossa och sedan avgå. Detta äter tid och skapar osäkerhet. Digitalt anlöp samlar alla kommunikationspunkter till en smidig och effektiv kedja där förutsägbarheten för hela anlöpsprocessen blir tydlig. Detta är ett digitalt verktyg som vi är många som väntat på, säger Fredrik Rauer, Manager Port Control på Göteborgs Hamn AB. Genom Digital Port Call kan alla aktörer som är involverade i ett anlöp, från kapten ombord till båtsmän i hamnen, planera sin dagliga verksamhet, och maximera effektiviteten. – Det handlar om allt från bokning av lotsar och bogserbåtar, att kranarna står i rätt position för fartyget, att båtsmännen som tar emot trossar är på plats, vilken vindstyrka som råder, till vilka fartyg som ligger inne. Helt enkelt att man har rätt information i rätt tid och kan göra en god planering för ett smidigt anlöp, säger Fredrik Rauer. Sömlöst arbete från start till mål Från det att fartyget avgår från föregående hamn tills det anlöper är det en mängd information som påverkar färden och behöver kommuniceras. Totalt rör det sig om närmare 120 olika aktörer som på ett eller annat sätt ska synkroniseras. Genom den digital plattformen görs all information transparent vilket i sin tur skapar möjlighet att fatta rätt och riktiga DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2023