Dagens Transport & Logistik 1
Produktionsvolymerna av fossilfria drivmedel inte
kommer att motsvara efterfrågan. FOTO: DNV MARITIME Gröna korridorer för sjöfarten är en väg att minska vattenvägarnas miljö påverkan. FOTO: DNV MARITIME "Var fjärde timme ska man rapportera en lägesbild till landets högste chef" á Prognoserna pekar på att produktionsvolymerna av fossilfria drivmedel inte kommer att motsvara efterfrågan. DNV Maritime:s prognoser beskriver också hur gröna sjöfartskorridorer kan påskynda omställningen till utsläppsfri sjöfart. Clydebankdeklarationen, som lanserades under klimattoppmötet i Glasgow, innebär att de länder som stödjer deklarationen ska främja sjöfartens klimatomställning. Gröna korri32 dorer är en sträcka mellan två och flera hamnar som helt eller delvis trafikeras av utsläppsfria fartyg. Rapporten tolkar definitionen av ”nollutsläpp” som att vilket ickefossilt bränsle som helst kan användas i en grön sjöfarts korridor, såsom metanol, metan, ammoniak och väte, samt batterielektrisk framdrivning, scrubbing och kärnkraftsframdrivning. Gröna sjöfartskorridorer involverar ett ekosystem med många aktörer: lastägare och befraktare, hamnar, fartygsägare och operatörer, energileverantörer, finansiella institutioner, myndigheter och andra som behöver samarbeta i en grön sjöfartskorridor. Undertecknarna av Clydebank deklarationen signalerar en politisk vilja att utveckla konceptet med gröna sjöfartskorridorer. Dekarboniseringen av sjöfarten kommer att innebära betydande kostnader, kostnader som inte kan bäras av enskilda intressenter som redare och transportföretag. Nya ekonomiska modeller kommer sannolikt behövas för att fördela kostnader genom värdekedjan, kostnader som så småningom når slutkonsumenten. n DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2023