Dagens Transport & Logistik 1
beslut som sparar resurser, minskar utsläpp och ö
kar säkerheten. Kaptenen får här en samlad lägesbild över rutten till Göteborgs Hamn redan upp till 36 timmar innan avgång. Genom en virtuell ankomstanmälan och bekräftelse av denna kan kaptenen anpassa farten in till hamnen så att minimalt utsläpp görs och samtidigt slippa ankra och vänta på en plats. – Väl vid kaj är allt synkat och förberett för bästa möjliga service eftersom alla olika tjänsteutövare har en samlad bild av vad som ska göras och är på tå, tack vare att man fått till sig rätt information i rätt tid. Dessutom sparar verktyget dagar på sjön för rederierna. Och är det något som kostar mycket pengar så är det varje dag på till havs. Dessutom är rederierna verkligen på banan nu när det gäller att ha en så grön framdrift som möjligt, där Digital Port Call inte bara sparar in pengar, utan främjar också klimatarbetet, säger Fredrik Rauer. 600 miljoner kronor satsas Tjänsten är en viktig del i Göteborgs Hamns AB:s vision om att vara i framkant när det gäller att digitalisera hela logistikkedjan, från sjö till inland via hamn. – Vi ska vara världens grönaste hamn och då måste vi satsa stort på att erbjuda våra kunder, rederier, speditörer och varuägare, de verktyg och förutsättningar som de behöver för att vi alla ska kunna ställa om så snabbt som möjligt, säger Fredrik Rauer. Verktyget ingår i den stora satsningen Green Connection som Göteborgs Hamn AB genomför för att reducera hamnrelaterade koldioxidutsläpp med 70 procent till 2030. Det genom att tillse lagring och tillgång på en mix av alternativa bränslen i hamnen, såväl som satsningar på fysisk och digital infrastruktur som ger förutsättningar för en fossilfri logistikkedja – på sjön, i land och i terminalerna. 600 miljoner kronor är öronmärkta för investeringar i koldioxidreducerande åtgärder. n DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2023 Projektet orderanmäls i det tredje kvartalet 2023. FOTO: PEAB Orrskärs hamn får ny kaj och möjlighet till utökad godshantering Peab har fått uppdraget att anlägga en kaj i Orrskärs hamn i Söderhamns kommun för att möjliggöra en utökad godshantering. Beställare är Söderhamns kommun och kontraktssumman uppgår till 170 miljoner svenska kronor. STINA WICKENBERG Orrskärs hamn är en av Sveriges största omlastningshamnar för sågade trävaror. Uppdraget är att anlägga en 100 meter lång kaj och fylla ut ett vattenområde för att skapa en ny terminalyta. Projektet innehåller ett flertal moment i vattenområdet. – Det här är ett tekniskt avancerat projekt där vi får möjlighet att nyttja vår samlade kompetens, samtidigt som vi bidrar till en samhällsviktig funktion. Jag är glad att vi på Peab fått uppdraget och snart påbörjas arbetet med den nya hamnen, säger Jörgen Eriksson, regionchef på Peab. – Det är oerhört välkommet från oss på kommunen och Söderhamns Stuveri och Hamn AB som är vår hamnoperatör att projektet äntligen kan komma igång. Det har varit en lång och utmanande resa med tillståndsprocess och upphandling, under en period med pandemi och stegrande priser på marknaden. Vi är glada att vi nu fått teckna avtal med Peab och ser fram emot ett bra samarbete, säger Henrik Olsson, Hamn- & skärgårdsförvaltare på Söderhamns kommun. Uppdraget är en totalentreprenad med byggstart under hösten/vintern 2023 och överlämning är beräknad till 2026. n 9