Dagens Transport & Logistik 1
Rotor sails. Vindstödda framdrivningssystem har h
ittills installerats på 28 stora fartyg. FOTO: DNV MARITIME upp till 12 procent. DNV Maritime finner i sin rapport att kärnkraftdrift är en tekniskt genomförbar lösning för framtidens kommersiella sjöfart. Det finns i dag 160, mestadels marina, kärnkraftsdrivna fartyg. Kärnkraftsdrift kan bli ett konkurrenskraftigt alternativ när reaktorkostnaderna blir lägre med ny teknik. Rapporten pekar på att stora volymer av koldioxidneutrala bränslen kommer att behövas för att minska koldioxidutsläppen i sjöfarten och DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2023 Otto Han. Fartyget Otto Han var ett av de första att undersöka kärnkraftsdrift för kommersiell sjöfart. FOTO: GERMAN FEDERAL ARCHIVE att produktionen av dessa bränslen kommer att utgöra en utmaning. För närvarande utgör biobränslen endast 0,1 procent av handelssjöfartens drivmedel medan 99,9 procent är fossila bränslen. Den beräknade efterfrågan på koldioxidneutralt bränsle i frakt är 17 miljoner ton år 2030, vilket betyder att 30 till 40 procent av den beräknade globala produktionsvolymen kommer att krävas för sjöfartssektorn. á 31