Dagens Transport & Logistik 1
Till vänster: A.P. Møller - Maersk, som är verksa
mt i mer än 130 länder och sysselsätter över 100 000 personer, siktar på att nå nettonollutsläpp år 2040 i hela verksamheten med ny teknik, nya fartyg och gröna bränslen. FOTO: A.P. MØLLER - MAERSK á och ställa krav, och vara mer öppna för att välja andra transportaktörer. – Den senaste enkäten från Transportinköpspanelen visade att antal företag som betalar mer för att någon eller några av deras transportlösningar ska ge mindre miljöpåverkan har ökat bland varuägare från 19 till 37 procent mellan 2020 och 2022. Netto-noll 2040 Vid klimatmötet Cop26 i Glasgow 2021 bildades the Climate Pledge där transportköpare åtar sig att köpa utsläppsfri sjöfrakt för att nå netto-nolltransporter år 2040. En av initiativtagarna till the Climate Pledge var Amazon. – Amazons arbete för att säkra hållbar sjöfart, oavsett affärsklimat, är ett bevis på dess bidrag till att bygga en bättre framtid. Vi delar ett gemensamt mål med Amazon att minska våra totala utsläpp av växthusgaser till netto-noll år 2040, meddelade Narin Phol, vd för A.P. Møller - Maersks Nordamerika, när affären med Amazon presenterades. A.P. Møller - Maersk, som under de senaste åren har investerat i produktionen av grön metanol och i en ny flotta metanoldrivna fartyg, uppskattar att affären kommer minska utsläppen av koldioxid med 44 600 ton. – Som medundertecknare av klimatlöftet måste vi ständigt skapa nya möjligheter att göra detta till ett decennium av åtgärder. Att fasa ut DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2023 fossila bränslen inom sjöfarten är ett viktigt steg som ska kombineras med många andra för att skydda vår framtid, anser Narin Phol. Fler aktörer inom sjöfartsindustrin blickar nu mot biobränsle och grön metanol. I juni 2022 samlade det tyska speditions- och logistikföretaget DB Schenker kunder, partners och bransch experter från hela världen för en diskussion om hur de ska göra transport- och logistikbranschen mer hållbar, och drygt ett halvår senare presenterade DB Schenker och MSC, världens största containerrederi, en av de största bioLinda Styhre, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet och medförfattare till rapporten ”Hållbara transportinköp för ökad sjöfart”. FOTO: IVL SVENSKA MILJÖINSTITUTET bränsle-affärerna genom tiderna mellan en speditör och ett rederi. Avtalet, som innebär att fartygen använder certifierade hållbara biobränslen baserade på använd matolja istället för konventionellt fossilbaserat marinbränsle, gör det möjligt för DB Schenker att erbjuda sina kunder en standardprodukt för netto-nolltransporter till sjöss. – Tillsammans med MSC erbjuder vi våra kunder en lättillgänglig och grön lösning med hjälp av den senaste generationen marint biobränsle för att hjälpa dem minska sina utsläpp ytterligare sa Thorsten Meincke, á 43 Sjöfartsindustrin står idag för drygt tre procent av de globala koldioxidutsläppen, och med utvecklandet av nya biobränslen ser både politiker och forskare stora klimatfördelar med att flytta transporter från vägarna till sjöfart. FOTO: DB SCHENKER