Dagens Transport & Logistik 1
Biobränsle som drivmedel i sjöfartsindustrin l Bi
obränslet som DB Schenker använder kallas UCOME, Used Cooking oil methyl ester, och har de högsta kvalitetskriterierna som för närvarande är tillgängliga i enlighet med EU RED II Annex IX, Part A+B. Kriterierna garanterar att all palmolja och palmoljerester (PFAD, palmfettsyradestillat) har uteslutits. Dessutom har biobränslet en tredjepartsgranskad trippelcertifiering för att vattensäkra hela livscykelkedjan och att bränslet inte produceras i konkurrens med livsmedelsgrödor. l Om förnybart bränsle inte finns tillgängligt för en specifik Volvo Cars-transport, används det för en annan kunds transport men allokeras till Volvo Cars genom en metod som kallas massbalansering. Metoden granskas regelbundet av tredje part och säkerställer att den totala minskningen av fossilt bränsle är i nivå med den faktiska användningen i containerfartyg. Källa: DB Schenker Containerklasser TEU står för Twenty-foot Equivalent Unit (en 20’ container). FFE står för Forty-Foot Equivalent Unit (en 40’ container). ”Biobränslen är redo att spela en stor roll i sjöfartens omställning” á styrelseledamot för flyg- och sjöfrakt på DB Schenker, i samband med att avtalet offentliggjordes. – Vi är övertygade om att detta är rätt väg att gå och köper därför in biobränsle i förväg. En sak är säker. Ju mer kunderna kräver klimatneutralitet i hela försörjningskedjan, desto snabbare får vi en renare sjöfrakt. Genom uppblandning kommer biobränslekomponenter omvandlas till cirka 50 000 ton blandat biobränsle som sedan används i MSC:s containerfartyg. Under 2023 beräknas minst 30 000 TEU-standardcontainrar från DB Schenker transporteras med ett netto-noll koldioxidutsläpp. I likhet med netto-nollflygningar med hållbart flygbränsle kan DB Schenkers kunder boka regelbundna netto-nolltransporter till sjöss och få ett årligt intyg om sin utsläppsminskning. I juli 2023 meddelade dessutom DB Schenker och Volvo Cars att företagen inleder ett hållbart partnerskap som är tänkt att minska berörda transporters koldioxidutsläpp med 84 procent. – DB Schenker är en stark partner 44 i vår ambition att bli ett klimatneutralt företag senast 2040. Genom att minska utsläppen i scope 3 tar vi ett stort steg mot att göra våra transportrelaterade utsläpp koldioxidfria, förklarade Javier Varela, COO och vice vd på Volvo Cars när affären presenterades. – Vi fortsätter nu utforska hållbarhetsmöjligheter i alla aspekter av vår leveranskedja för att även få andra biltillverkare att agera och för att öka efterfrågan på koldioxideffektiva sjötransporter. Konkurrens om biobränslen Totalt handlar det om 12 000 TEU-standardcontainrar med reservdelar för bilar som kommer transporteras på fartyg som drivs av biodrivmedel. Samarbetet startade i juni och förbinder bland annat Volvo Cars produktionsanläggning i Göteborg med hamnarna i Savannah, Newark och New York. – Vi är stolta över att ett Biobränslen är redo att spela en stor roll i sjöfartens omställning, menar Eirik Ovrum, huvudkonsult på DNV Environment Advisor. FOTO: DNV erkänt varumärke som Volvo Cars ansluter sig till oss på DB Schenker på vår väg mot en framtid med renare logistik. Vårt löfte är att hjälpa kunder minska sina scope 3-utsläpp från transporter och distribution. Vi kommer bara att lyckas skapa hållbara leveranskedjor om alla inblandade arbetar nära tillsammans, förkunnade Thorsten Meincke. I slutet av juli meddelade även Total Erens dotterbolag TEH2 och Aliceco Energy, en finsk utvecklare av stora elektrobränsleanläggningar i kommersiell skala, att företagen nu har gått samman för att utveckla en elektrobränsleanläggning för industrisektorer och sjöfartsindustrin. Anläggningen, som byggs i Karleby industripark i mellersta Finland, förväntas producera 400 000 ton e-metanol per år, med start 2029. Med EU:s nya system för handel med utsläppsrätter, EU ETS, á DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2023