Dagens Transport & Logistik 1
”Att fasa ut fossila bränslen inom sjöfarten är e
tt viktigt steg” á – Vi är stolta över att samarbeta med Maersk för att minska koldioxidutsläppen från sjöfarten, och är glada över att ha containrar på Maersks första metanoldrivna feederfartyg, berättade Adam Baker, vice president för globala transporter vid Amazon, i ett pressmeddelande i A.P. Møller - Maersk kanaler. Den globala sjöfartsindustrin står idag för drygt tre procent av världens koldioxidutsläpp, och med utvecklandet av nya biobränslen 40 ser både politiker och forskare stora klimatfördelar med att flytta transporter från lastbilar till sjöfart. Trots sjöfartsindustrins fördelar har det än så länge bara skett en liten överflyttning i Sverige. För att bidra till en mer konkurrenskraftig, hållbar och säker svensk sjöfartssektor har Trafikverket infört branschprogrammet ”Hållbar Sjöfart” som drivs av forskningsplattformen Lighthouse. I augusti 2023 publicerade Lighthouse rapporten ”Hållbara transportinköp för ökad sjöfart”, gjord av IVL Svenska Miljöinstitutet och Göteborgs universitet, som har utvecklat en metodik som kan hjälpa transportköpare att ställa relevanta hållbarhetsrelaterade krav för att hitta sjöfartslösningar med god miljöprofil. – Det är mycket som sker på slentrian vid transportinköp. Man gör som man alltid har gjort och då hänger till exempel gamla krav lätt kvar utan att man reflekterar över det, förklarar Linda Styhre, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet, på Lighthouse hemsida. Några av rapportens slutsatser är att transportköpare ska ifrågasätta á DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2023