Dagens Transport & Logistik 1
á passagerarna nu kan betala kommer Viking Line k
öpa biobränsle som blandas med naturgasen. – En kolneutral sjöfart ligger ännu i framtiden, men är inte längre en utopi. Vårt mål på Viking Line är att vara bland de första när den tiden kommer, berättar Jan Hanses, vd på Viking Line. Mest hållbara rederiet Med siffrorna från EPSI Ratings senaste undersökning som stöd tror Dani Lindberg, hållbarhetschef på Viking Line, att det nya biogastillägget tillmötesgår kundernas önskemål. Från och med hösten 2023 kommer även fraktkunder ha möjlighet att välja biobränsle som tillägg och på så sätt minska sina transportutsläpp. Enligt EPSI Ratings senaste undersökning ”Persontransport 2023” som kartlägger kundupplevelsen och kundnöjdheten för olika sjöfartsföretag, är biogastillägget ett välkommet tillskott bland finländska resenärer. – Av dem som besvarade EPSI-undersökningen uppgav hela 68 procent att de är beredda att betala för minskade utsläpp. Därför tror vi att den här nya möjligheten tillmötesgår våra kunders önskemål väldigt bra, anser Dani Lindberg. I undersökningen, som släpptes i augusti, rankar finländska fartygsresenärer för andra gången i rad Viking Line som det mest hållbara rederiet i trafiken mellan Finland och Sverige, före Finnlines och Silja Line. – Vi är stolta över vår placering. Det är väldigt motiverande att just våra passagerare enligt undersökningen har de största förväntningarna i fråga om hållbar utveckling. De är också nöjdast med kommunikationen om hållbarhet. n Stockholm 5h Gothenburg Jönköping 3h Älmhult Karlshamn Kalmar Klaipeda Copenhagen Malmoe Baltic Sea Sassnitz/Mukran Gdansk The Logistics node in southeast Sweden – for complete freight-related business Hamburg/Bremerhaven THE PORT OF KARLSHAMN is one of Sweden’s major ports and is strategically located in the south for import, warehousing and distribution. There are plenty of industries and many major consumer areas in the surrounding region. Cargo can be shipped to and from the port by container vessel or via the daily ferry service between Karlshamn–Klaipeda. Customers all over the south of Sweden and Denmark can be reached from Karlshamn within 3–5 hours. Karlshamn has more than 50 hectars of development areas available for new warehouses offering direct access to the port, intermodal rail terminal, E22, Logistics cluster and environmentally friendly energy. The port, with it’s business mindset, is constantly developing and expanding. Recently we have expanded the RoRo-port and the rail terminal. 50