Dagens Transport & Logistik 1
DB Schenker har åtagit sig att köpa biobränsle re
dan innan kunderna efterfrågar det, och ska köpa 17 000 ton biobränsle för sjötransporter under 2023. FOTO: DB SCHENKER á finns ett starkt incitament för större användning av både av biobränslen och andra alternativa drivmedel. Ökad användning leder dock till hårdare konkurrens om biobränslen och biomassa inom sjöfarten och mellan andra sektorer som livsmedelsproduktion, vattenoch uppvärmning, samt i virkesoch massa- och pappersproduktion. Sommaren 2023 publicerade DNV, världsledande på klassificering av fartyg och certifiering av ledningssystemen, rapporten ”Biofuels in shipping” som slår fast att sjöfarten kommer behöva en årlig tillgång av 250 miljoner ton oljeekvivalenter, Mtoe, hållbara biobränslen år 2050. Idag ligger den globala produktionskapaciteten för hållbara biobränslen på cirka 11 Mtoe. – Biobränslen är redo att spela en stor roll i sjöfartens omställning. Ändå är det sannolikt att befintliga begränsningar för produktionskapacitet och konkurrens från andra sektorer kommer att påverka den kortsiktiga tillgången till sjöfartsindustrin, berättar Eirik Ovrum, huvudkonsult på DNV Environment Advisor, på företagets hemsida. Thorsten Meincke, styrelseledamot för flyg- och sjöfrakt på DB Schenker, är övertygad om att biobränsle är rätt väg att gå för sjöfartsindustrin.F OTO: DB SCHENKER – En stor uppbyggnad av hållbar produktionskapacitet behövs innan biobränslen kan nå sin fulla potential. Därför kommer sjöfartens mål att minska koldioxiden att behöva uppnås i kombination med energieffektivitetsåtgärder samt användning av andra koldioxidsnåla bränslealternativ. n 47