Dagens Transport & Logistik 1
LEDARE ChatGPT äntrar logistikarenan OpenAI, var
ett ganska okänt företag hos en bredare allmänhet tills lanseringen av chatboten ChatGPT nyligen. ChatGPT blev snabbt föremål för både kritik men framför allt lovord för sin förmåga att ge exakta svar och för att förklara komplexa frågeställninar på ett begripligt sätt. Många företag har hakat på AI-trenden och skapat specialvarianter av ChatGPT. Det har man gjort genom så kallad ”deep learning”, det vill säga att låta boten granska miljontals dokument och utifrån befintliga data skapa exakta bilder av hur en marknad fungerar eller hur konsumentbeteenden förändras över tid, för att ta några exempel. Nu har tiden kommit även för logistikbranschen att dra nytta av den nya AI-tekniken. När den globala ekonomin blir alltmer komplex står logistiksektorn inför nya utmaningar, allt ifrån hantering av försörjningskedjor till att hantera snabba förändringar på marknaden. AI-driven chatbot-teknik ger en omfattande uppsättning verktyg för att hjälpa transport- och logistikföretag att optimera sina arbetsflöden. Generativ AI, avancerade AI-drivna algoritmer och maskininlärning används av allt fler logistikföretag för att optimera supply chain hanteringen. da trender och marknadsförändringar. ChatGPT:s förmåga att kommunicera på ett ”mänskligt” sätt är också en tillgång för logistikföretag. När det kommer till kundservice och kommunikation med transportköpare kommer ChatGPT att bli en stor tillgång för transportföretagen. ChatGPT:s förmåga att analysera komplexa frågeställningar, som ju ofta förekommer i branschen, kommer att avlasta den personal som företag i dag avsätter för sin kundkommunikation. ChatGPT arbetar på samma sätt som människor kommunicerar. Man ställer en fråga i klartext och får ett svar ganska omgående också i klartext. I dag hänvisas kunder ofta till ”frequently asked questions” med färdigformulerade svar som dessvärre inte hjälper frågeställaren särskilt ofta. Nu integrerar allt fler logistikföretag intelligent AI-driven chatbotteknik i sina datasystem. ChatGPT kommer att spela en nyckelroll för att driva transVad är det då som skiljer de digitaliserade system, som de flesta logistikföretag tillämpar i dag, från AI-drivna processer? Förenklat kan man säga att dagens datoriserade logistiksystem är statiska. De är baserade på data från olika formulär och databaser vilka kan innehålla information om tider, transportvägar, priser, tullhantering, godsets karaktär och så vidare. AI-driven chatbot-teknik är dynamisk och realtidsbaserad. Den är tränad att se förändringar i mönster som gör att den omgående kan varna för akuta situationer. Och AI kan också genom att analysera mängder av historiska data och mönster förutsäga framtiBildtext . Foto: BYLINE Av Peter Höök 4 DAGENS TRANSPORT & LOGISTIK nr 5 2023 port- och logistikföretags verksamhet effektivt och lönsamt. Generativ AI utgör ett paradigmskifte när det kommer till att i realtid planera nya leveranskedjor och öppna upp för helt nya sätt att möta efterfrågan i en alltmer komplex logistikbransch och för att förenkla kommunikationen med transportköparna.