Stenkoll 1
god dröj smälta ihop dessa två något ofullkomliga
system till ett – det blir sällan riktigt bra. Det kan inte skyllas på de utredningar och tjänstemän på regeringskansliet som arbetar med frågan. Uppgiften är sannolikt omöjlig. Demokrati- och rättsäkerhetsskäl kräver egentligen att lagstiftningen ska vara begriplig för medborgarna. Miljöbalken som den ser ut idag uppfyller knappast detta krav. Hur kan man lösa saken? Som medlem i EU kan vi naturligtvis inte ignorera EU:s miljölagstiftning. Frågan är dock om vi måste klänga oss fast vid vårt eget system. Jag tror på sikt, helst innan miljölagstiftningen imploderar, att vi måste ha en nationell miljölagstiftning som är en spegling av EU:s rent strukturellt – detta behöver inte betyda att kravnivån sänks. Det finns andra faktorer som försvårar vägen till en snabbare tillståndsprocess men som man knappast vare sig kan eller bör göra något åt. Både enskilda berörda och miljöorganisationers berättigade intresse av insyn och medverkan i tillståndsprocesser kräver naturligtvis att processen anpassas efter detta. Beslutet kan överklagas Jag kan ibland uppleva att dagens system med först ett tidigt samråd med enskilda berörda, därefter utökat samråd med berörd allmänhet (vilket inkluderar samma personer en gång till) upplevs som förvirrande. Det händer att de närmast berörda grannarna engagerar sig i dessa tidiga skeden men sedan tappar intresset eller inte förstår att det är över själva tillståndsansökan de borde yttra sig. När man talar om att förkorta vägen till ett tillståndsbeslut glömmer man ofta bort att beslutet kan överklagas i flera steg och den tid, ibland åratal, som handläggningen tar i överinstanserna. Förutom de som faktiskt berörs av verksamheten, t.ex. grannar, har sedan länge även miljöorganisationer rätt att överklaga. Kraven på en miljöorganisation för att få överklaga vad gäller antalet medlemmar eller hur länge föreningen funnits sänks hela tiden. Nu gäller att man ska ha 100 medlemmar eller på annat sätt visa att verksamheten har allmänhetens stöd. Någon lokal anknytning krävs inte. Därför kan friluftsorganisationer från Bohuslän överklaga strandskyddsdispenser på östkusten samtidigt som de som bor i området inte ens tillfrågas – de anses inte representera det allmänna intresset. Det finns en naivitet och övertro på att miljöorganisationer i alla dess former och uttryck alltid agerar ansvarsfullt och rättrådigt. Det finns en uppenbar risk för att systemet missbrukas och att överklagandeinstrumentet används för att helt enkelt svälta ut företag och verksamheter som väckt miljörörelsens misshag. Söker du labbutrustning för BETONG och BALLAST? Skakapparater Siktar Värmeskåp Vågar Fukt/temperaturmätare Tryckpressar Kubformar Lufthaltsmätare Sättmått Utrustning för materialprovning Tel 031-748 52 50 • www.kontrollmetod.se S. Långebergsgatan 18 • 421 32 Västra Frölunda