Stenkoll 1
regelverk det händer att täktansökningar inte går
igenom eftersom bolaget inte har kunnat uppvisa ”lämpligaste plats” för lokaliseringen. Men hur kan man egentligen hävda att man funnit den bästa platsen för en lokalisering? aktivt i arbetet med var de nya täkterna ska ligga, inte bara förklara att de föreslagna platserna duger alternativt inte duger. – Läggs ansvaret helt över på branschen lär vi inte få se så många nya bergtäkter med korta transporter till avsättningsområdena. Detta kommer att leda till sämre luftkvalitet och till att det blir dyrare att bygga – konsekvenser som enskilda individer inte behöver ta ansvaret för men som i princip alla förlorar på. Vilken roll har bolagen som ansöker – kan de bli bättre på att visa på ”lämpligaste plats?” – Det finns gränser för vad täktexploatören kan visa på egen hand. Vilka undersökningar har man i praktiken möjlighet att utföra på olika platser för att bedöma bergkvalitet också vidare? Våra politiska mål begränsar möjligheten att använda grustäkter. – Jag saknar politiska ställningstaganden om hur viktigt det är att de bergtäkter som ska leverera helkrossmaterial för att ersätta gruset ligger där det byggs, det vill säga tätortsnära. – Man kan jämföra med vindkraften. Där har regeringar och riksdag uttalat att det är ett angeläget allmänt intresse att den byggs ut i stor skala. Energimyndigheten har fått extra anslag för att peka ut platser som är av riksintresse för vindkraften. Extra pengar finns att söka för de kommuner som uppdaterar sina översiktsplaner med var i kommunen som vindkraften ska byggas. – På motsvarande sätt måste myndigheter och politiker våga peka med hela handen: HÄR ska de nya bergtäkterna ligga. 30 krossordet # 122 FoTo: SVEVIA