Stenkoll 1
är värdefull och jag tror på en bra lösning. Det
måste helt enkelt fungera, för miljöns skull. Leif Pettersson pekar också på andra problem som måste lösas innan 20 miljoner ton ska transporteras iväg: – Det är oerhört viktigt att logistiken kring hela den här hanteringen fungerar optimalt. I min värld skulle entreprenadberget transporteras korta avstånd, till lokala terminaler – ungefär som ett slags handelsplatser – för att där bearbetas och säljas. Transporterna är en stor bov i sammanhanget. Som bransch spelar det ingen roll hur hårt vi arbetar med de övriga miljöaspekterna om det sedan visar sig att vi måste transportera alldeles för långt. I och med att grustäkterna håller på att fasas ut – en utveckling Leif Pettersson helt och fullt står bakom – menar han att det är oerhört betydelsefullt att återvinna så mycket material som det överhuvudtaget går. – Vi måste hitta lokala platser där vi kan ta emot och bearbeta massorna på bästa sätt. Enligt Leif Pettersson finns det en del negativa aspekter med entreprenadberg, framförallt att det ibland kan vara svårt att garantera kvaliteten – massorna kan vara blandade från olika platser med skilda geologiska egenskaper. Men det finns också lösningar. – Vi använder helt enkelt inte entreprenadberg till exempelvis asfalt och betong där kraven är höga, det finns andra användningsområden. Sammanfattningsvis är materialet väldigt värdefullt. FAKtA FÖrBIFArt stoCKHolM störningar på miljön? Miljöbalken stipulerar att miljökonsekvensbeskrivningar, MKB, alltid ska finnas med när Trafikverkets planer prövas av regeringen. Syftet med en sådan är att identifiera och beskriva vilka effekter som trafikleden kan medföra på människor och miljö, det vill säga hur vi hushållar med mark, vatten, råvaror och energi både under byggskedet och när leden är klar. Det står klart att störningar i närmiljön inte kan undvikas. Tillfälliga störningar som buller från sprängningar och borrning samt ökade transporter med bergmassor och material kommer att uppstå. Provisoriska hamnar, transportvägar och etableringsytor innebär också intrång och miljöstörningar. Förebyggande åtgärder och olika insatser kommer att vidtas både där människor bor och där miljön är särskilt känslig för att minimera störningarna. I och med att trafikleden huvudsakligen går i tunnlar kommer störningar under byggtiden framförallt att utgöras av sprängningsarbeten. Enskilda fastigheter bedöms påverkas av sprängningsarbetena under 6–8 månader. Mycket är dock beroende på grundläggningen av fastigheten, vilket djup tunneln ligger på, bergets kvalitet samt avståndet till arbetena. entreprenader? Totalt beräknas runt femtio olika entreprenader i olika storlekar upphandlas, såväl totalentreprenader som utförandeentreprenader. Ersättningsformerna för dessa kommer att variera – från löpande räkning till fasta priser. Förbifart stockholm på ritbordet. 42 krossordet # 122 ILLUSTRATIoN: TRAFIKVERKET