Stenkoll 1
FAKtA FÖrBIFArt stoCKHolM Vad är Förbifart stockh
olm? Trafikverket bygger en ny väg för E4 väster om Stockholm. Förbifart Stockholm är drygt 21 km lång varav cirka 18 km i tunnel. Vägen ansluter till ytvägnätet via sex trafikplatser. Restiden för hela sträckan beräknas uppgå till knappt 15 minuter. Vägen byggs i nära samarbete med fem direkt berörda kommuner samt SL, Storstockholms Lokaltrafik. Varför byggs Förbifart stockholm? Leden binder samman de norra och södra länsdelarna, avlastar Essingeleden och innerstaden och minskar känsligheten för störningar i Stockholms trafiksystem. tid och kostnad? Byggstart planeras till slutet av 2013 och beräknas vara färdig cirka tio år senare. Budgeten omfattar cirka 28 miljarder kronor räknat i 2009 års prisnivå. Förbifart Stockholm finansieras till 80 procent via trängselskatter och till 20 procent med statliga medel. Ingen trängselskatt planeras utgå på sträckan. Bakgrund? Diskussionerna om en förbifart väster om Stockholm har pågått under många år och ett flertal alternativ har utretts. I Vägverkets ställningstagande till vägutredningen för nordsydliga förbindelser hösten 2006 förordades alternativet Förbifart Stockholm och 2008 lämnades Förbifart Stockholm till regeringen för tillåtlighetsprövning. Regeringen medgav tillåtlighet i september 2009. kan, bland annat till följd av transporter är det ingen som ifrågasätter, motsättningarna gäller klassningen och vad den i så fall får för konsekvenser, särskilt vid stora infrastrukturprojekt. Avfallsdom innebär kostnader Utöver tillstånd och kontroller medför också en eventuell dom där berget klassas som avfall att det kan tillkomma kostnader i form av beskattningen av avfall. I förlängningen kan detta innebära att Trafikverket inte kan hitta entreprenörer som är villiga att ta emot materialet. Trafikverket ska senast den 31 mars inkomma med kompletteringar till Mark- och miljödomstolen och då också bemöta Naturvårdsverkets synpunkter. NCC Roads är en av de entreprenörer som kan bli inblandade i hanteringen av det entreprenadberg som ska sprängas och borras ut. Leif Pettersson, arbetschef Region Öst, säger sig inte ens våga tänka på konsekvenserna om bergmassorna skulle bli klassade som avfall. – Jag kan inte se det på det viset. För mig är detta en produkt som ” Leif Pettersson, arbetschef region öst. Som bransch spelar det ingen roll hur hårt vi arbetar med de övriga miljöaspekterna om det sedan visar sig att vi måste transportera alldeles för långt. Leif Pettersson krossordet # 120 41 ILLUSTRATIoN: TRAFIKVERKET FoTo: NICLAS KINDVALL