Bumsen 1
ningen har överträffat förväntningarna med råge,
mycket tack vare kassörens stora engagemang. Syftet med klubbkläderna är att ge nya möjligheter vad gäller medlemmarnas möjlighet att uttrycka sin tillhörighet med klubben. Hanteringen av profilmaterial fungerar väl. Kansliet administrerar klubbprylarna. Beställning sker direkt av medlem via beställningsformuläret på hemsidan och leverans sker sedan från kansli eller underleverantör. Klubben slipper på detta vis dyra lagerkostnader och verksamheten går med ett litet överskott. Klubben försöker också i så stor utsträckning som möjligt erbjuda profilmaterialet i samband med mässor och träffar. Marknadsföring Arbetet har fortsatt med att få fram ett enhetligt tryckt material så att det så uppfyller kraven från BMW Motorrad, specificerade i profilmanualen, som vi förbundit oss att följa. Detta har nu till stora delar slagit igenom på allt material som produceras av styrelsen eller andra funktionärer. Vi har t.ex. en enhetlig monter för våra utställningar som ligger i linje med profilmanualen. Arbete med klubbens trycksaker kommer att fortsätta och en ny värvar- folder är framtagen i slutet av 2014 för användande med början på MC-mässan 2015. Satsningen på mcQ märks i allt material som klubben tar fram och utformar. Regionombuden via distriktsombuden har till uppgift att distribuera vårt informationsmaterial till handlare, verkstäder och andra som kan tänkas vilja stötta oss. Klubben har även tagit fram Roll-up och vepor som distribueras ut till respektive region. Styrelsen har bildat en kommunikationsgrupp under ledning av Niclas Elenius. Syftet med gruppen är att finna nya vägar och möjligheter att föra ut klubbens budskap samt att löpande se över de policys som behövs för att upprätthålla både klubbens egna media och användandet av social media i klubbens namn. Styrelsen vill också med denna grupp öppna upp för kommande möjligheter inom digital kommunikation samt se till att de budskap som sänds ut är enhetligt och korrekt. I sista ändan vill styrelsen öka det kommersiella värdet på klubbens egna kanaler så att det blir så attraktivt som möjligt att köpa annonsering. Intäkter som kommer klubben tillgodo. Klubben deltog i MC-mässan i Göteborg 2014. Medverkan gav ca 50 nya medlemmar. Klubben har även deltagit på Touratech Adventure Days, ett flertal handlardagar samt mindre mässor och evenemang av regional karaktär. 20 BUMSEN 2 – 2015 Utvecklingsplan 2009 – 2014 – Verksamhetsinriktning 2014-2015 Under verksamhetsåret har styrelsen arbetat med att ta fram en ny långsiktig strategi med en aktiv horisont på 3-5 år. Detta arbete har skett i form av workshops vid ett antal tillfällen. Styrelsen och inbjudna har strävat efter att hitta gemensamma svar på frågorna om kärnvärdena: ”Varför finns vi” och ”Vad skall vi åstadkomma” samt försökt att konkretisera dessa slutsatser i genomförbara handlingar och åtgärder. Arbetet har resulterat i en rad olika aktiviteter varav kommunikationsgruppen är en. Arbetet med handlingsplanen kommer att fortsätta under 2015. Regions- och distriktsverksamheten har fortsatt utvecklats positivt genom t ex ett ökat samarbete mellan distrikten. Klubbens arrangemang håller överlag en hög klass och det finns ett brett utbud av aktiviteter att välja mellan inom alla regioner. Vissa distrikt har t ex väckts ur sin sömn av entusiastiska funktionärer vilket smittar av sig på fler distrikt och medför att vi får ännu fler aktiviteter att välja på. Även under 2014 har intresset för grus ökat med fler aktiviteter inom denna kategori. Inblick i styrelsens arbete Under året har styrelsen fortsatt arbetat med information och öppenhet för medlemmarna. Samtliga protokoll inklusive budget finns publicerade (för medlemmar) på hemsidan. Information har införts i Bumsen om styrelsens arbete och styrelsen kommunicerar även på klubbens websida. Alla medlemmar ska ha tillgång till allt väsentligt material och att en öppen dialog främjar klubbens framtid. Styrelsen har haft elva möten under verksamhetsåret varav fem på distans. Regioner och Distrikt – Aktiviteter Distriktsombuden svarar med hjälp av andra medlemmar för planering och genomförande av verksamheten i respektive distrikt. Distriktens program presenteras på hemsidan där informationen kan hållas uppdaterad samt i tillämpliga fall på Facebook. Aktiviteter och arrangemang presenteras även i Bumsen då framförhållningen är god som vid resor och andra sedan länge planerade program. Landet är uppdelat i fyra regioner, Nord, Öst, Väst och Syd. Varje region har ett regionsombud, RO, som representerar regionerna i styrelsen. Regionerna är i sin tur uppdelade i 14 distrikt, där ambitionen är att varje distrikt ska ha minst två distriktsombud. I varje region har det arrangerats aktiviteter med olika inriktningar, i vissa distrikt mer än andra. Samarbetet inom regionerna har bl. a inneburit möjligheter att erbjuda medlemmar det som en medlem i klubben kan förvänta sig i form av olika klubbaktiviteter inom sin region. Alla arrangemang är öppna över distrikts- och regiongränser för alla medlemmar. Varje region och även flertalet distrikt har erbjudit en stor bredd på aktiviteter och arrangemang såsom kvällskörningar, weekendturer, avrostning, GPS-utbildningar och utlandsresor. Distriktsombud Under året har Janne Zetterlund (D3), Kerstin Berg (D6), Ulf Tiderman (D9), Magnus Jinstrand (D10), Lars-Olof Nilsson (D14), Magnus Brobeck (D14), och Joen Widmark (D15) avgått som distriktsombud. Styrelsen tackar varmt för deras värdefulla insatser. Följande nya DO tillkom under verksamhetsåret – Lars Granrud (D6), Örjan Höök (D9), Peter Currie (D10), Kalle Tivås (D11), Kennert Sagebrandt (D11) och Emil Sjöstedt (D14). Styrelsen hälsar er alla mycket varmt välkomna i gänget. D12 Gotland har under året varit utan distriktsombud. Säkerhetsarbetet Säkerhet och utbildning är centrala delar av BMW MC-klubbens verksamhet. Trafiksäkerhetsarbetet drivs tillsammans med andra klubbar i SMC:s regi. Alla motorcyklister har samma grundbehov av ökad säkerhet genom passiva åtgärder som västar och tilläggsbelysning. En stor del av säkerhetsarbetet syftar till att förbättra körteknik och grundläggande kunskaper om hur en motorcykel uppför sig och hur den bäst hanteras. SMC är det organ i Sverige som har mc-klubbarnas uppdrag att bedriva utbildningen. Viss utbildning sker i klubbens regi, såsom t ex avrostningar och Knix. I D10 (Göteborg) sker även SMC-Knix med instruktörer från BMW MC-klubben Sverige. Dessa har genomgått utbildning och examinering till godkända instruktörer hos SMC vilket är en förutsättning för att försäkringar skall gälla vid utbildning på inhägnat område, t ex vid bankörning. Klubben bedriver också utbildning på grus, i första hand för de som är helt ovana vid grus och som undviker grusvägar när man stöter på dem. Grusaktiviteter tar numer en stor plats i klubbens aktivitetslista och behovet av grusutbildning ökar därför år från år. I vissa distrikt sker utfärder och turer för nya medlemmar och för nybörjare. Syftet är att lära ut hur man uppför sig i grupp och de olika tekniker som finns för detta. T ex dansk modell eller sluten grupp. Naturligtvis vill vi också påvisa den goda anda Bumsen 2-15XX.indd 20 2015-04-12 23.39 M_ann