Bumsen 1
Säsongen 1989 startades upp med en lätt begagnad
vit K 100 RS Motorsport av årsmodell 1988. Den bekantskapen höll faktiskt i sig i rätt många år, ända till 1998. – Det var tänkt att 1998 års säsong skulle inledas med en ny K 1200 RS, minns Leffe, men då ”Miss Sverigeförsäljerskan” inte på något vis ville diskutera priset på den K 1200 RS av -97 års modell de hade stående, fast 98: orna också stod i butiken, tröttnade jag på förhandlingsläget och provkörde istället en Honda VTR, markerar Leffe sitt handlande. Så kan det gå och därför körde han inte bara en Honda VTR (”Ducatikopian”) utan faktiskt två under åren 1998-2003. Båda inköptes nya och båda var röda. – De där hojarna var utrustade med ett speciellt fenomen, vid mätarställningen 3 500 mil uppstod märkliga vibrationer och ingen kunde då och säkert inte ens idag säga vad det beror på, upplyser Leffe. I slutet av VTR-perioden uppstod en möjlighet att bli ägare till en BMW R 51/3 av 1953 års modell och Leffe insåg då att det var samma årsmodell som han själv samt att det ju faktiskt var en sådan modell som varit hans första BMW. Han slog till och utförde en totalrenovering av densamma. Det är för övrigt just den hojen som artikeln handlar om på de föregående sidorna. I och med denna hoj började BMW-intresset åter att vakna, företrädesvis för de äldre BMW-modellerna och då gärna förkrigsmodeller. Fram till 2011 fortsatte han i alla fall köra Honda men nu i form av två Pan European 1300. Från vänster i bild: Leffe vid R 51/3, den röda K 1600 GT, R 11:an, en smygtitt på R 75/6 som konverteras till caféracer, R 66:an och längst till höger sonen Nils med sin italienska crosshoj. Dansbandskung kanske är ett något överdrivet epitet att ge Leffe men han gillar att bugga och var därför väldigt aktiv på dansgolvet på 1980 och -90-talen, det var också där han träffade sin sambo Gunilla. De bodde då i lägenhet i Södertälje men för drygt 20 år sedan hittade de sin nuvarande bostad i form av ett trevligt hus med sjöutsikt och med ett stort tillhörande garage en bit utanför Mariefred. Sedan nio år tillbaka finns även deras gemensamma son Nils med i bilden och han delar i mycket sin fars motorcykelintresse, både gällande skruvandet i verkstaden och körandet. Nils kör sedan ett par år cross. På frågan hur Leffe använt sina hojar genom åren och hur många mil han lägger per år blir svaret: – Under många år lade jag c:a 2 000 mil i snitt per säsong och resorna bestod av lokala svängar, besök hos släkten i Finland eller semesterresor någonstans i Europa. Under många år följde även Gunilla med bakpå. 2011 provkörde Leffe den då helt nya K 1600 och insåg då genast följande: – Bättre än så här kan det inte bli, det var bara att hiva upp plånboken och sedan dess står det en röd K 1600 GT i garaget, skrattar Leffe. Vad har du mer för hojar, förutom de redan nämnda, och hur ser dina närmaste planer ut, frågar Bumsen? – På rull finns det en R 66 från 1938 och en R 11 av -30 års modell, under renovering är en R 51/2 och så håller en R 75/6 på att konverteras till en caféracer, avslutar Leffe. 32 BUMSEN 2 – 2015 Bumsen 2-15XX.indd 32 2015-04-12 23.40