Bumsen 1
Ola tilldelas Classic Bike Hall of Fame! Den sven
ska retroinspirerade motorcykeltidningen Classic Bike instiftade redan 2008 sitt eget pris Classic Bike Hall of Fame och i år var det så dags för åttonde pristagaren att föräras och mottaga det fina priset i form av ett diplom och den tunga Stanley-bronshjälmen; skapad, formgiven och tillverkad av konstnären och hojbyggaren Urban Engström, priset gick till... Ola Stenegärd. Som de flesta i denna klubb säkert känner till så är Ola sedan många år inte bara hojbyggare utan även motorcykelformgivare hos BMW i München och bär bl.a. ansvaret för S 1000 RR men framför allt drev han fram R nineT-projektet till serietillverkning, numer sitter han inte så mycket vid ritbordet utan är teamleader, detta innebär att han samordnar designavdelningens arbete för att i slutänden få gehör för projekten hos styrelsen. Foto: Ola Österling Classic Bike Så här löd motiveringen för utmärkelsen: ”För att med imponerande kraft lyckats föra in impulserna från den vilda och skaparglada hojbyggarvärlden till de fina salongerna i den etablerade motorcykelindustrin. Med lysande fingertoppskänsla för cool design och en djup förståelse för tekniken och byggarkonsten tar han sina uppdragsgivare på spännande resor som spränger gränser och suddar ut tabun. En världsstjärna i sin yrkesnisch, men med sina gotländska rötter fast rotade.” Hagen Hopp ML 2650962 Vad var det som hände? – Hej, sade han när jag klev av motorcykeln. Jag var litet nervös då det var första gången jag skulle träffa medlemmarna i klubben. Tidigare hade jag pratat med några av dem i telefon och jag förstod att de precis som jag älskade att åka hoj. Nu stod jag vid entrén till Pinnarp camping och skulle delta i mitt första årsmöte. Det var lördag, jag var nyskild, fattig och hade egentligen inte råd att åka. Jag bestämde mig ändå för att en natt hade jag råd med. Jag tältade, jag tror att det kostade hundra kronor, då ingick träffavgiften. Tältet slogs upp vid strandkanten och middagen lagades till på ett stormkök. Vi var några som gjorde det, andra åt på klubbens träffmiddag, vi gjorde dem sällskap när klubbmiddagen var avslutad. Jag var trettiofem år och fick ett mottagande av klubbmedlemmarna som gjorde att jag kände tillhörighet. Det var ingen som brydde sig om att jag bara hade råd att tälta en natt och inte köpte någon öl i baren, alla var där för det gemensamma intresset i att åka hoj. Den 40 BUMSEN 2 – 2015 augustihelgen fick jag några av mina fortfarande bästa vänner. Hade jag varit nyskild och trettiofem idag hade jag aldrig fått chansen! I år är klubbens billigaste alternativ att tälta på gräsmattan utanför hotellet för 1 310 kronor. Då ingår förstås mat, det finns inget alternativ utan mat och trerättersmiddagen på lördagen kostar om jag förstått det rätt 610 kronor utan dricka. Klubben har ofta lyft problemet med återväxten. Jag undrar hur många småbarnsföräldrar som prioriterar en MChelg där boende och halvpension kostar 4 180 kronor för två personer, sedan tillkommer luncher, resan och kanske något att dricka. Idag är jag över 50 år och har det bra ställt, har inga problem att finansiera en BMW MC-träff. Är det så vi vill ha det, bara gamlingar med gott om pengar, i vår klubb? Det är i varje fall inte så jag vill ha det! Jag vill att även den som är ung och ännu inte har en ekonomi som tillåter trerättersmiddagar skall ha en chans att vara med. Förr gick det att äta vid tältet och ansluta efter middagen för att umgås och kanske ta en öl. Vissa av oss älskar god mat men det kanske finns någon i klubben som är medlem för sin kärlek till motorcyklar samt att känna dofterna och vinden när högerhanden sakta vrids och örat nås av motorns melodi. I år ses vi vid årsmötet på Öland men jag måste vara ärlig med att jag allvarligt funderar på hur min framtid i klubben kommer att se ut. Johan Lunner ML 2656431 Ett 30-tal träffdeltagare valde att campa eller bo i stugbyn under årsträffen med möte i Söderköpings Brunn 2014. Foto: Hagen Hopp ML 2650962 Bumsen 2-15XX.indd 40 2015-04-12 23.40