Bumsen 1
En BMW R 1200 GS/A får aktiv fjädring! TEXT & FOT
O JOHN BJÖRK ML 2657955 Bakgrund Min GS/A är av 2007 års modell. På den tiden var inte ESA (elektiskt styrd fjädring) så vanligt. Det var egentligen inget större fel på min -07:a förutom fjädringen. En körsträcka på 8 500 mil, många av dem touringresor med passagerare, hade fått stötdämparna att ge upp. Detta var min teori. Man vänjer sig sakta vid dålig fjädring och märker inte att något är fel förrän man provkör en nyare hoj. Tankarna fanns på att byta upp sig till en ny Adventure med vattenkylning och sälja trotjänaren. Risken för problem med tidiga årgångar av en ny modell fick mig att tveka. Jag har tidigare haft problem med tidiga exemplar och lovat mig själv att aldrig köpa version 1.0. Väskor och extra tillbehör passar inte från tidigare modellserie och måste köpas nytt. Då drar det även iväg prismässigt. När det visade sig att Öhlins kommit ut med ett kit som passade GS-modeller utan ESA-fjädring så slog jag till. Tänk att få moderna TTX-stötdämpare och elektroniskt styrd fjädring, det är ju bättre än originalfjädringen på en ny BMW. Köpte ett kit (ca 30 000 kr) och beslutade mig för att montera det själv. Jag tycker det är rätt roligt att skruva. Känner att jag samtidigt får koll på andra saker som kanske behöver bytas. Montering När paketet äntligen kom var ivern stor. Följde instruktionerna och demonterade tank, generatorkåpa samt avgassystem. Även delar av störtbågen demonterades. Det gick rätt fort att få isär delarna, det var inte första gången tanken åkte av. Började med att montera den främre stötdämparen. Den är betydligt större än originalstötdämparen. Det går att få den på plats om man trycker ner bakdelen på motorcykeln med spännband. Chansade på att sätta förspänningen ungefär i mitten. Den främre stötdämparen har inte elektrisk förspänning som den bakre. Den bakre stötdämparen fick precis plats. Här var det om möjligt ännu trängre än fram. Stötdämparen hamnade litet snett. Det visade sig att en distanshylsa till eluttaget saknades. Alla tidiga Adventure, modell -06 och -07, har eluttaget placerat litet för nära stötdämparen för att det skall fungera utan distanshylsa. Det var även svårt att få in stötdämparen i nedre fästet i svingen. Fick dra i en bult som pressade ut befintlig bussning innan det gick att få in Öhlins-dämparen. Nu var det dags att montera ECU (Electronic Control Unit). Den lades under verktygsfacket. Kabelstammen till främre stötdämparen monterades på höger sida medan kabelstammen som skall in i den befintliga kontakt som tidigare gick till instrumentet drogs till vänster. Därefter skall en kontakt från den vänstra härvan in i instrumentet. Sist men inte minst drogs en blå ledning till ljuset. Denna ledning är till för att systemet skall känna när tändningen är påslagen. Touchpanelen från Öhlins kopplas in i en separat kontakt på vänstra härvan. Låter litet krångligt men det går inte att montera fel. När stötdämparna med tillhörande elsystemet var monterat var det bara att skruva tillbaka alla delar igen. Har man inte gjort detta förut så tar arbetet med att montera Öhlins-dämpare och ECU en dag i anspråk förutsatt att man har alla verktyg. Första provturen Sent på eftermiddagen var det dags för en första provtur. När jag slog på tändningen gick igång direkt. hur touchpanelen Efter en liten stunds knappande kom jag på huvudfunktionerna fungerade. Jag var rätt tidigt ute så all dokumentation var inte uppdaterad än. När man knappat en stund så förstod man hur man kan byta program och ange huruvida man har packning och passagerare. Nu var grundinställningen klar och det var dags för en första provtur. När jag slog på tändningen kände jag hur hojen sjönk ihop en aning bak. Det var den elektriska förspänningen av bakstötdämparen som ställde in sig. Första svängen var på gatan där jag bor, en liten slinga där man max får köra 30km/h. Det märkliga var att man kände skillnad direkt. När jag körde sakta var fjädringen väldigt mjuk i komfortläget. Tänkte att jag kanske får ställa in fjädringen på normalläge när jag tar första provturen. Gick in och hämtade skyddskläder och hjälm samt for iväg på en litet längre tur. Prövade att växla mellan Comfort-, Normal- och Sportläget. Det var stor skillnad mellan olika lägen. Jag hade inte lärt mig alla finesser än men märkte direkt att komforten var mycket högre än tidigare samtidigt som däcken låg som klistrade mot vägbanan. Detta gjorde att man ville/kunde köra betydligt fortare än tidigare. Körde man över ett potthål var fjädringen med och dämpade på ett helt annat sätt än tidigare. Andra provturen där Dagen därpå tog jag med sambon bak och vi provkörde över några gupp Framstötdämparen demonterad. Jämförelse mellan ny och gammal främre stötdämpare. 38 BUMSEN 2 – 2015 Främre stötdämpare monterad. Bumsen 2-15XX.indd 38 2015-04-12 23.40