Bumsen 1
Upplevelsebaserad resa med motorcykel! Solen värm
er skinnstället och det känns besvärande hett på ryggen när vi stannar på färjelägrets bana ett. Rytmiskt hörs ett dunkande ur ljuddämparen på HD:n som står främst i kön. Mellan oss har föraren av en Triumph enduro stannat. Mannen med HD:n samtalar med Triumphföraren. Efter någon minut får även hustrun och jag ta del av informationen; ”Jag har fått fel på mitt batteri, därför stänger jag inte av den”. ”Sådant är ju tråkigt” svarar jag och berättar hur jag fått laddningsproblem på en ny motorcykel. Det var år 1972 och inte i färjekön vid Puttgarden som nu utan i väntan på nattfärjan som skulle ta oss från Travemünde till Malmö. ”Tror att alla har något sådant att berätta” kontrar Triumphföraren. Vi lovar ge HD föraren starthjälp vid ankomsten i Rødby. Trots den stekheta solen står vi kvar och pratar. Samtalsämnet handlar om var vi varit och vad vi gjort. Föraren av den fortsatt tuffande HD:n säger att han har varit i Italien för att leta stenar. ”Jaha”, svarar jag utan att utveckla frågan om det gäller små ädelstenar eller bergarter. Även Triumphföraren berättar var han varit. Han har åkt omkring i regniga gränstrakter mellan Tyskland och Frankrike för att besöka minnesplatser från andra världskriget. En sak intygar vi gemensamt, vi har alla kört flera dagar i verkligt ”hällande” regn. Jag berättar kortfattat om min och hustruns resa utan att åberopa något särskilt intressant. Det utvecklade jag emellertid i mina tankar under de återstående fyrtiofem milen hem. Då funderade jag över de båda mc-förarnas skilda intressen, åt vilka de använt motorcykel som redskap. Mitt och hustruns intresse beskrivs bäst av begreppet upplevelse, resandet i sig är själva målet. Kanske hade just denna mc-resa ytterligare ett fokus, att återupptäcka några platser. Resans första etapp gick nämligen till norra Bayern. Där har en kompis från ungdomstiden skaffat sig och sin hustru ett extra ställe att vistas på samt utgå från vid deras mc-resor. En kort resumé: hösten 1969 insåg jag att min Husqvarna Silverpil blivit helt utan värde. Vid årsskiftet skulle viktgränsen för lätt motorcykel ersättas av en cylindervolym om max 125 cc. Egentligen var det ingen bra affär att köpa en Yamaha twin på 125 cc. Men sagt och gjort, min kompis från ungdomstiden samt dennes äldre bror och jag for iväg i en skåpbil för att hämta min nya hoj. Till skillnad från Silverpilen var Yamahan försedd med såväl bromsar som fjädring, dessutom hade den extremt bra acceleration. Det sägs att detta fick nämnda bröder att i blygsam omfattning starta en mc-handel, i moderns något för business lätt anpassad tvättstuga. Våren 1970 sålde jag min 125 cc och min kompis fick göra sin firmas första mc-affär. Det var när jag köpte tung mc av dem. Några månader senare for min kompis och jag tillsammans med tre andra mc-förare till en mc-träff i Val d’Isère. Det blev ytterligare några svängar i alperna med olika Yamaha. Trots min kompis mc-handel och att jag i SMC-Bladet Nr 1, 1971, i en artikel beskrevs med orden ”stor Yamaha-fantast” blev det en BMW R 60/5 till kommande resor. Åtskilliga år senare åker hustrun och jag på vår fjärde BMW som nu är en K 1200 LT. I år, fyrtiofyra år äldre, reser Yamahahandlaren och jag tillsammans med våra hustrur Route des Grandes Alpes och passerar återigen Val d’Isère. Inte en natt till i tält lovade hustrun och jag varandra år 2011 i samband med en natts försök vid en resa till Trollstigen. Numer övernattar vi alltid anständigt, antingen på hotell eller på Gasthaus. Val d’Isères camping besågs emellertid av oss och minnen dök upp från när vi tvättade oss i den iskalla bäcken bredvid. Vändpunkt för årets resa var några dagar i Italienska staden Ventimiglia och bad i Bungyjump pågår på bron Pont de l’Artuby som går över Gorges du Verdon. Oplanerat stopp ger tillfälle till en lätt lunch. medelhavet. Luftkonditionerat regionaltåg tur & retur Ventimiglia och Monte Carlo blev ett trevligt avbrott från de åttiofem mil alpvägar vi färdats på motorcykel under några dagar. Många av de milen utgjordes av härliga serpentinvägar. Det var dessa vägar vi ville uppleva. Vi var långt ifrån ensamma motorcyklister. Vi såg mängder av BMW i olika GS-utföranden och även andra offroadhojar. Utmed vägarna fick vi olika upplevelser, t.ex. då polisen stängde av trafiken under någon timma på grund av ett cykellopp, sannolikt för amatörer. Start och mål var påpassligt beläget vid en alpstuga med en liten servering där vi kunde inta en enkel lunch. Vi parkerade utmed serpentinvägen bland många andra motorcyklar och några engelska sportbilar. Cykelloppet Tour de France 2014 skulle gå någon vecka senare, jag förmodar att det bland alla cyklister även fanns några proffs. Hemresan ställdes mot Cannes och sedan norrut, där kom vi att åka utmed världens näst största ravin, Gorges du Verdon. På bron Pont de l’Artuby pågick hissnande bungyjump. Strax söder om Basel skildes våra vägar. Våra vänner åkte österut till sitt sommarställe, hustrun och jag inriktade oss på Karlsruhe. I den lilla förorten Stupferich fick vi ett underbart hotellrum med varma element för torkning av blöta mc-kläder. Som sagt, det var ett verkligt hällregn under några dagar. Vid incheckningen blev vi inbjudna till en Biergarten under tak, för att på stor-TV bese Tyskland besegra Brasilien i kvartsfinal med 7-1. Kanske var det tyskarnas många jubelrop i Biergarten som fick regnmolnen att skingra sig ett par dagar senare och lät solen värma våra ryggar i Puttgardens färjeläge så att vi senare kunde inse att det var härliga upplevelser med mc-åkandet som var vårt intresse. Text & foto: Bengt A. Karlsson ML 2681895 med hustru Agneta Start och mål för cykellopp på tillfälligt avstängd väg. 34 BUMSEN 2 – 2015 Bumsen 2-15XX.indd 34 2015-04-12 23.40