Bumsen 1
Vem drömmer inte om mer eller mindre exotiska mcr
esor? Vi fick chansen att genomföra en fantastisk resa till Kambodja under februari månad 2014. Vi är Göran Odenstig och Erik Mårtensson, lärde känna varandra genom en mc-klubb via jobbet. Göran hade redan varit i Kambodja två gånger tidigare, den senaste gången provade han att hyra mc för att åka runt på landsbygden. i träffas på Arlanda och passade på att ta var sin stelkramsspruta före flyget via Frankfurt och Bangkok som var framme i Phnom Peng nästan 24 timmar senare. V Phnom Peng Vår första dag på plats användes dels för acklimatisering till klimatet (vilket verkligen behövdes då vi startade i minusgrader och landade i +35° C!), dels till att leta upp mc-hyrfirman. Göran har förhandsbokat varsin Honda 250cc, kan tyckas lite klent för oss nordbor, vana vid 4-5 gånger kraftfullare maskiner. Detta är dock en lämplig storlek för de förhållanden som gäller i Kambodja. För oss svenskar skulle de mc vi hyrde kategoriseras som ”bruksskick modell sämre”. I gengälld behöver man inte oroa sig för skavanker och repor, det finns det redan mängder! Vi deponerar 50 dollar var samt en beräknad hyra för 12 dagar. Hyreskostnaden är 15 dollar/dag och vi tvingas även sätta våra pass i pant. Vid vår fråga om det ingår försäkring skrattar han bara, i Kambodja finns inga föremålsförsäkringar, med andra ord är självrisken lika med fordonets värde... Därefter blir det promenad genom staden, vi slås av mångfalden mindre familjeägda stånd, bl.a. kompletta motorverkstäder där man mitt i stadens centrum renoverar stora lastbilsmotorer. Längs promenadstråket utmed Mekongfloden kan man ”köpa” småfåglar i bur. Vi får reda på att dessa vilda fåglar fångas in för att sedan mot betalning släppas ut i det fria igen. Därmed har man enligt buddistisk tro gjort en god gärning! Överhuvudtaget är såväl uppfinningsrikedomen som entreprenörsandan mycket utvecklad i landet, ett måste då inga former av sociala försäkringar finns. På kvällen avnjuts grillad vattenbuffel på en trevlig restaurant utmed Mekongfloden. Phnom Peng – Kampong Cham På morgonen packar vi om våra grejor och sätter på oss skyddsutrustningen modell ”cross”. Denna utrustning väckte sedan mycket stor uppmärksamhet, i bästa fall har man i Kambodja en hjälm på sig, enbart obligatoriskt för föraren, ev. passagerare slår sig ju som bekant inte... Vi tankar fullt för c:a 10 kr/l och kryssar så snabbt som möjligt ut ur staden i morgonrusningen. Rutterna hade vi planerat i stort, dock inte bokat något boende i förväg då man aldrig vet hur långt man kommer på en dag. Kambodja befinner sig mitt i en enormt stor infrastruktursatsning, vilket vi fick erfara redan första dagen. Vi följde ”highway” 6A norrut längs Mekongfloden, en lång sträcka med vägarbete, d.v.s. grus och sand på en för övrigt väldigt bred väg, mindre trevlig men efter ett tag lugnar trafiken ned sig och vägen blir bättre. Vi kommer in på en mindre väg som följer Mekongfloden och inte är inplanerad från början. Den var trevlig och gick i rätt riktning så det var helt OK. Lunch intas på en ”hemmarestaurang” i en liten by, ortens enda engelsktalande person kommer genast fram till oss och frågar om han får sitta ner vid vårt bord för att öva upp sin engelska. Det visar sig att han är engelskalärare vid byskolan. Senare på eftermiddagen kommer vi fram till dagens etappmål Kampong Cham, där ligger det ett pärlband av hotell längs Mekongfloden. Kampong Cham – Kratie Vi startar med en avstickare till en ö i Mekongfloden. Varje år vid lågvatten bygger de en 200 meter lång bambubro till ön, den plockas sedan ner då vattnet stiger. Då bron är nedmonterad tar en färja över trafiken. Ön har ingen fast el, den el som behövs till TV m.m. tas från bilbatterier. Alla hus står på stolpar, ön översvämmas vid högvatten. Det gör för övrigt även en stor del av bebyggelsen utmed Mekongfloden. Efter besöket på ön kör vi över till Mekongflodens östra sida. Vi planerade att följa floden norrut, vår GPS visade in oss på riktigt små vägar mellan åkerlapparna. Efter att ha irrat runt där en timme kommer vi ut på en mer normal grusväg som följer floden. Framme i Kratie vid 15-tiden. Hittar ett bra hotellrum för 15 dollar. På kvällen promenerar vi längs floden till Soyas kajakuthyrning och bokar en heldag á 40 dollar p/p. Kratie I sällskap med ett par unga spanjorskor och en schweiziska tog sedan den amerikanska turledaren Soya hand om oss för en heldags kajakpaddling på Mekongfloden. Kajakerna lastas på en lastbil och körs 26 km uppström. Kvinnorna avbryter planenligt till lunch, vi hade ju bokat en heldagstur så tjurigheten tog över. Dock fick vi inse våra begränsningar, efter 3⁄4 av turen orkade vi inte paddla längre under den gassande solen mitt på floden. Kratie – Stung Treng Väckning klockan sex. Vi intar den frukost vi köpte med oss från Soya dagen innan på rummet, det var någon sorts pumpakaka samt knyten med bananer och papaya. Vi börjar med att leta upp en mc-verkstad, det är inte svårt då det vimlar av dem. De flesta har inte råd med bil, så det säljs massor med moderna 125-kubikare ”Problemet” är att dessa lätta mc har kardan, här kommer vi med kedjedrivna mc. Förståelsen för att dessa behöver smörjas är minimal, efter att ha kört med teckenspråk kommer till sist någon fram med vanlig motorolja för bilar, förvisso bättre än inget då vi nästan bara kör på extremt dammiga grusvägar, det blir kladdigt... Därefter blir det tankning på ny fin mack där vi fick ”bonusservetter” att torka oss med! Det behövs egentligen inte då du aldrig tankar själv utan blir betjänad som på den gamla goda tiden hemma i 60-talets Sverige. Efter någon timme passerar vi en by där BUMSEN 2 – 2015 43 Bumsen 2-15XX.indd 43 2015-04-12 23.40