Bumsen 1
en bröllopsfest börjat. Dessa startar tidigt på d
agen i Kambodja. Vi stannar till bredvid de tillfälligt uppsatta tälten och ser hur bröllopsgästerna ställer upp med gåvor innan de gör entré. Snart kommer några nyfiket mot oss och frågar var vi kommer från, vi blir genast inbjudna att delta i festen men drar oss artigt ur. Vi försöker följa vägen utmed Mekongfloden men tvingas vända i Sambor. Den väg vi ville hitta fanns bara på kartan. Efter att ha rådfrågat ett par lokala poliser blir vi rekommenderade att vända tillbaka för att komma till den stora vägen. Vi förlorade litet tid men det var en trevlig väg över en biflod. Väl upp på väg 7 följer vi den hela vägen fram till Stung Treng. Vi hade tre olika papperskartor samt en gps med en gratiskarta inlagd. Det var ytterst sällsynt att dessa fyra kartor stämde inbördes. Vi råkade ofta ut för att vägarna på en karta inte fanns eller hittade vägar i terrängen som inte fanns på någon karta! I samband med en tankning får Göran startproblem, tankföreståndaren kommenderar snabbt fram en liten grabb på 12-13 år som visar oss till en lokal mopedverkstad där en hjälpsam kille byter ut batteriet för 15 dollar. Vi kommer ganska snart igång igen och är tidigt på eftermiddagen framme i Stung Treng till ett hotell ägt av kineser, inte ovanligt i detta land. De flesta är familjeägda, det är kvinnorna och döttrarna som sköter verksamheten. Männen sitter oftast i lobbyn och slöar. Stung Treng – Preah Vihear City Från staden ser vi en bro norrut som vi tror skall leda oss över Mekongfloden. Då vi kommer fram ser vi att den bara går över en biflod. Så det blir att åka tillbaka till staden och köa för att ta färjan över för en kostnad av tre dollar. Vi ser att nedströms pågår byggnation av en helt ny bro. Någon mil senare på andra sidan kommer vi till den helt nylagda 44 BUMSEN 2 – 2015 vägen 214 som är i mycket bra skick. Framme i Preah Vihear City tar in på hotell och får parkera våra mc inne i hotellobbyn över natten! Under kvällspromenaden blir vi erbjudna att provsmaka rostade skalbaggar som ligger i stora högar i gatuståndet. Baggarna skall vara nyttiga men ganska smaklösa. Vi får även exempel på folkets oerhörda ”fältmässighet”, en 125:a utrustad med ”extratank”, många tuc-tuc tillämpar denna lösning. Preah Vihear City – Siem Reap Upp tidigt utan väckning. Smörjer kedjorna, denna gång med riktig kedjeolja! Tankar cyklarna och åker vidare på fina vägar som medger en snitthastighet på 75 km/tim. Annars brukar vi komma upp i c:a 40 km/h i snitt. Vi åker in på ett tempelområde som påminner mycket om Angkor Wat, fast utan turister. Inträde tio dollar. ”I samband med en tankning får Göran startproblem, tankföreståndaren kommenderar snabbt fram en liten grabb på 12-13 år som visar oss till en lokal mopedverkstad där en hjälpsam kille byter ut batteriet för 15 dollar.” Ny och bra väg fram till Savay Lau där vi äter en fruktlunch med nypressad sockerrörsdricka. Vi försöker oss på en avstickare in mot en bergig nationalpark. Det blir en kort vända på några kilometer, då vägen inte tycks leda in mot bergsområdet vänder vi tillbaks mot Koul Thlmi på en bra och trevlig knallröd grusväg. Så småningom kom vi till dagens etappmål och Kambodjas största(?) turistfälla: Siem Reap med det kända tempelområdet Angkor Wat (detta hoppade vi över efter att ha pratat med tyskar som var i 40 graders värme utan skugga). Vi kör i stadstrafik in mot centrum, irrar runt litet och hittar till slut ett litet fint hotell med gångavstånd ner till de centrala turistkvarteren. Framme kl 17. Dagens etapp blev18,4 mil. Siem Reap – Sisophon Väckning klockan sex för en planerad längre dagsrutt, vi kom bara c:a 200 m sen dog Görans mc och var omöjlig att få igång. Rullade först in på en mack där ett par killar började kolla den. Blev ganska snabbt rekommenderade att rulla över till en mopedverkstad 100 meter längre ner på gatan. Där bytte de ut tändstiftet, det hjälpte inte. Erik började söka efter en Honda mc-verkstad, den låg för långt bort för att i hettan rulla den trasiga mc:n dit. Istället fick vi tips om en bakväg till en annan mc-verkstad. Där fanns det en tysk tekniker som var på tillfälligt besök för att utbilda de lokala mekanikerna. Nu ringer vi vår hyrfirma och ber dem skicka upp en ny mc. De kontrar med att skicka sin ”egen” mekaniker från en firma i samma stad. Verkstaden där vi befinner oss kan inte heller få igång mc:n, efter en dryg timmes väntan dyker uthyrarens mekaniker upp. Han vill att vi ”bogserar” Görans mc hem till hans verkstad, en sträcka på flera km genom staden! Vi begriper inte riktigt hur han menar det skall gå till, han visar oss: Göran skall sitta på sin mc och bara styra den, sedan åker han strax bakom och skjuter på Görans mc med sin högerfot på Görans passagerarfotpinne. På detta sätt kommer vi till sist fram till hans mc-verkstad! Väl där lyfter de av toppen, justerar ventiler och kamaxeln, efter klockan 13 kommer vi lyckliga äntligen iväg. Det skulle visa sig bli en kortvarig glädje, på väg ut ur staden upptäcker Göran att Eriks mc har för lite luft i bakI Savay Lau intager vi nypressad sockerrörsdricka En heldags kajakpaddling på Mekongfloden. Vi startar med en avstickare till en ö i 200 meter lång bamb Till vä får pa Bumsen 2-15XX.indd 44 2015-04-12 23.40