Bumsen 1
Leif Holmnäs är en verklig BMW-entusiast, om inte
från barnsben så i alla fall från tonåren, han gjorde dock ett uppehåll från märket ifråga när det drällde omkring för många ”Miss Sverigeförsäljare” hos BMW-handlarna; när dessa på fullt allvar även trodde att de automatiskt kunde sälja motorcykel på utseendet och dessutom frångå det sedvanliga försäljaruppförandet, t.ex. förstå att man bör diskutera priset för en utgående årsmodell på en annan nivå än den aktuella modellens, då tröttnade Leif både på ”skyltdockorna” och på BMW! TEXT & FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 En sommardag 1953 föddes Leif och växte sedan upp i en liten by på landet utanför Jakobstad, c:a tio mil norr om Vasa i Finland. Redan i de tidiga tonåren var motor- och motorcykelintresset på topp hos Leffe och hans kompisar i den lilla byn, en av orsakerna därtill var väl att det inte fanns så mycket annat riktigt roligt att ägna sig åt. Vid 14 års ålder blev han i alla fall ägare till sin första motorcykel, en AVO Simson på 250 kubik. Den körde han med på sjöisarna och på skogsvägarna runt byn. – Det var ingen som hade någon större koll på den tiden, mins Leffe. – En gubbe var i alla fall inte så speciellt nöjd med våra körningar inne i byn, det kan man ju förstå idag, och hotade med att anmäla oss men då vi påminde honom om vem som ägde vägen upp till hans sommarstuga, sedan upphörde gnället, skrattar Leffe. ! Bumsen 2-15XX.indd 31 Något år senare var det så dags för Leffes andra hoj men första BMW, han hade fått tag på en R 51/3 som han fick börja renovera topparna på. Den tredje motorcykeln blev en Triumph Thunderbird 650 av årsmodell 1952. Den var nerpackad i delar i lådor. Leffe byggde om den till en caféracer och försåg den bl.a. med en glasfibertank. – Har aldrig mekat så mycket med en hoj som med Trajan och det var då jag bestämde mig för att aldrig mer äga en engelsk motorcykel, minns Leffe bestämt, och det har han hållit än så länge! Tre månader före sin 16-årsdag började Leffe övningsköra själv för lätt motorcykelkörkort, på den tiden fick man göra det i Finland, under förutsättning att man hade en vit triangel fram på hojen. Han genomgick så en fyraårig utbildning på en verkstadskola och jobbade därefter några år som plåtis på en elfirma. I slutskedet av utbildningen, vid 18 års ålder, tog han bilkörkort. Då det låg ett varselhot över hans anställning slutade han med omedelbar verkan och vid 25 års ålder begav han och en kompis sig till Sverige i slutet av 1977. På den tiden var det som bekant lätt att få jobb i Sverige och alla finnar, tyskar, italienare o.s.v. som sökte sig till landet kom hit av en enda anledning och det var för att arbeta, arbete fick de omgående vilket inte på något vis går att jämföra med dagens situation. Leffe och kompisen letade under två veckor jobb i Göteborg men hade inte riktigt lyckan med sig så därför begav de sig till Norrköping och tog där ett jobb, mest för att komma med i rullorna. Efter fyra månader var det i alla fall dags för en ny anställning, denna gång i Södertälje på Astra Zeneca. Här skulle Leffe dock stanna litet längre, faktum är att han fortfarande arbetar där, med underhåll och drift av maskiner! Efter något år i Sverige och med en säker och trygg anställning började efter några års frånvaro från motorcykelägandet ryckningarna i gashanden dock bli för svåra att motstå. – Körde ett tag en lånad Norton Commando men motorn gick ganska omgående i småbitar och då stod jag åter igen utan motorcykelmöjligheter, säger Leffe. 1980 blev han i alla fall åter BMW-ägare, en körbar R 90 S av 1974 års modell för 10 000 kr var ett faktum, vilket också motorgenomgången blev efter första säsongen. – Min första nya hoj införskaffades 1982 och det blev en röd/svart R 100 RS, kommer Leffe ihåg. Nästa nya BMW kvitterades ut tre år senare, en röd K 100 RS av årsmodell 1985. När han pensionerade den hojen 1989 hade mätaren passerat 10 000 mil. BUMSEN 2 – 2015 31 2015-04-12 23.40