AMES 1
OMSLAGSPROFIL Jenny och Janne har olika kompetens
områden, vilket gör att de komREGIONENS AFFÄRSMAGASIN NUMMER 5 2018 Xlent Team med konsulter Nethouse GDPR effektiviserar organisationen OnePartnerGroup Rekrytering och bemanning Jenny Ohlin Olausson Vd och Sales manager, Etendo Tema: GDPR - Nu är det skarpt läge Marknadsskola, Krönikor, Technopolis, Resetips m.m. pletterar varandra och hade en bra grund för att starta bolaget tillsammans. – Jag är den drivande, den entreprenöriella, medan Janne är den tekEcomex Lunchin Styr mot fossilfritt Nätverkande för alla niskt kunniga. Han brinner för den biten medan jag brinner för företagsutveckling, affärsutveckling, kundmötet, människorna, säger Jenny Ohlin Olausson. Det kan dom kombinera i det gemensamma bolaget Etendo. att hitta sina egna svar Etendo En helhetsleverantör inom e-handel TEXT: KARIN WIKLUND FOTO: BJÖRN LISINSKI JENNY OHLIN OLAUSSON BÖRJADE sin bana som fastighetsmäklare, jobbade sen i IT-branschen, ett tag i bankvärlden och sen tillbaka till IT-branschen. Idag är hon vd för företaget Etendo som hon har startat tillsammans med sin man. – Vi startade Etendo för att vi märkte i våra respektive jobb i en webbyrå att det kom in förfrågningar om att få hjälp med att bygga e-handelslösningar. Här i regionen fanns det inte någon helhetsleverantör som hjälpte e-handlare med både utveckling, drift, integration av affärssystem och betalsystem och marknadsföring och annat som behövs för att starta en framgångsrik e-handel, berättar Jenny. – Den 1 januari 2014 startade vi bolaget med tre personer. Nu är vi uppe i 17 anställda och tre kontor. Vi räknar med en omsättning på 10 miljoner kronor och ett resultat på två miljoner i år. Företaget har växt snabbt men gjort det organiskt, utan riskkapital eller annan finansiering. – Det har varit viktigt för oss att hela tiden växa för egna pengar, att inte behöva ta in kapital för att kunna fortsätta. Det stora problemet vi haft har inte varit att få kunder för att få det att 20 gå runt, det har varit att få personal för att täcka upp alla förfrågningar vi får från kunder, berättar Jenny. – E-handel är jättestort och det växer enormt nu. Det kommer att fortsätta växa. Vi har ju ändrat vårt köpbeteende. JENNY MENAR ATT UNGDOMAR nu för tiden inte går in i affärer och handlar, de handlar med några klick i telefonen. Hennes man, Janne, fyller i: – Vi ställer helt andra krav när vi handlar nu för tiden. Mycket hårdare krav. Allt ska levereras snabbt och vi gör mycket oftare så att vi beställer fem saker men köper bara en. Resten skickar vi tillbaka. Så gör man ju inte i en vanlig affär, säger han. – Det ställer höga krav på att man har en effektiv returhantering som e-handlare, annars tappar man sina marginaler. Det är ju också en otrolig prispress inom handeln överhuvudtaget. På Etendo erbjuder man e-handelslösningar baserad på en plattform som heter Magento. – Magento är lite som en Rolls Royce bland e-handelsplattformarna. Det är den man vill ha om man ska ha en riktigt bra plattform, säger Jenny. – Att få tag i en e-handelslösning gick ju redan innan vi startade men då fokuserade de flesta företagen bara på själva lösningen, själva tekniken. Det behövs ju mer saker runtomkring, fortsätter hon. – Du behöver ju hosting för din lösning, du behöver en integration mot ett affärssystem, mot en betallösning och mot en lager- och logistiklösning. Allt det gör vi, berättar Janne. – Vi jobbar också en del med marknadsföring. Många e-handlare inom mode jobbar med Instagram och bloggare som marknadsförare. Vi hjälper till med landningssidor, sökmotoroptimering, Google Adwords. Den delen, säger Jenny. ETENDOS FÖRSTA KUND var Packoplock i Norrköping. – Mikael Holmberg som driver Packoplock hörde av sig och undrade om han kunde få en e-handelsplattform baserat på Magento. Packoplock har senare blivit ett Gasellföretag. Det har gått otroligt bra för dem och det har varit kul att vara