AMES 1
LINKÖPING REGIONEN Tappat något? Finderoo har lös
ningen! I DAGARNA LANSERADES FINDEROOS sprillans nya produkt på marknaden. Vi passade på att ställa några frågor om produkten till Simon Bugge, Projektledare för Finderoo. Vilket problem kommer denna produkt att lösa? – Alla har någon gång tappat bort en ägodel som man inte har haft turen att få tillbaka. Detta problemet ville de hitta en lösning på. Denna produkt gör att människor lättare får tillbaka sina borttappade ägodelar, det sparar tiden som man lägger på att leta efter sina borttappade saker och det löser även ekonomiska problem eftersom man inte behöver ersätta sin borttappade pryl om den återfinns. Även i miljöperspektiv är det gynnsamt eftersom detta kan dra ner på överkonsumtionen. Hur funkar det? – Genom att sätta ett Finderoo-klistermärke med en personlig QR-kod på sin ägodel så kan de hjälpa om den skulle tappas bort. För att det skall funka så måste QR-koden på klistermärkena vara kopplade till din mail eller telefonnummer så Finderoo vet var de ska höra av sig om den borttappade prylen återfunnits. När den markerade ägodelen är upphittad så kan upphittaren gå in på finderoo.net och skriva in koden eller scanna QR-koden, man får ett meddelande om att någon har hittat min dator exempelvis. Upphittaren kan skriva i var den hittades, vart jag kan hämta den och man får även en exakt lokalisering på var ägodelen befinner sig. Sen är det bara att återhämta sin ägodel. När släpps produkten, och var kan jag köpa den? – Den släpp snart och den går då att köpa online i webbshopen på Finderoo.net. De hoppas på att kunna sälja till grossister i framtiden men det är inget som de gör idag. Ett ark kostar 175:- och då är det 19 klistermärken på. Beställer man som företag så får man rabatt beroende på hur mycket man beställer. Hur kom de på idén? – Detta är ett samhällsproblem, det är så mycket saker runt om i världen som tappas bort och aldrig återkommer till sina ägare. Många utav de borttappade saker som inte går att förvalta på annat sätt bränns vilket både är dåligt ekonomiskt och men framförallt miljömässigt. De såg problemet och ville USA Cloud Act - Ny lag i USA påverkar även europeiska företag CLOUD ACT ÄR EN NY LAG som klubbades igenom i den amerikanska kongressen så sent som i mars i år. Namnet är en förkortning av Clarifying lawful overseas use of data act. Kort så innebär det att amerikanska myndigheter ska ges tillgång även till data som lagras utomlands. En amerikansk molnleverantör kan inte neka att lämna ut sådana data även om det lagras i annat land. Bakgrunden är en långdragen tvist mellan Microsoft och det amerikanska justitiedepartement där Microsoft vägrat lämna ut uppgifter om en kund bosatt utanför USA. Matz Karlsson, vd för den svenska molnleverantören Storegate. säger till Computer Sweden att här handlar det om att affärskritisk information exponeras för utländsk lagstiftning om den lagras 7 på utländska molntjänster, även om själva lagringen sker inom EU:s gränser. Cloud Act sägs i vissa delar stå i direkt konflikt med den nya dataskyddsförordningen GDPR där EU stärker den personliga integriteten och USA vill ha rätt att hämta information från amerikanska molnleverntörer oavsett vad som gäller för landet där informationen lagras. n länk till wikipedia om Cloud Act: https://en.wikipedia.org/wiki/CLOUD_Act hitta en lösning. Vad vill ni åstadkomma? –Finderoo vill först och främst att folk på ett enkelt sätt skall kunna få tillbaka sina borttappade saker men också att det skall vara lättare att lämna tillbaka upphittade saker. De ser även den stora miljömässiga fördelen med detta och deras förhoppning är att de skall kunna bidra till att minska överkonsumtionen. Vem är Simon och vad driver honom? Simon har under 4 år studerat i Kina med fokus på Ekonomi, Marknadsföring, Strategi och Arbetsledning. Efter sina studier arbetade han kvar i Kina under 2 år och arbetade bland annat som Brand Sales Manager. 2017 blev han projektledare för Finderoo och jobbar främst med sälj och marknad. I arbetet som han gör nu finner han ett stort driv i att de erbjuder en socialt innovativ tjänst och han tycker att de är och motiverande att arbeta med en tjänst som bidrar till ett bättre samhälle. Var är Finderoo om fem år? – Överallt! Våra stickers finns överallt svarar Simon. Ni är ett Lead bolag som nu ska stå på egna ben vad har du att säga om Lead? ”Lead har varit toppen och ett enormt stöd i vår resa framåt och jag kan varmt rekommendera dem till andra start ups” – Simon Bugge. n Källa: www.mjardevi.se / Evelina Siverholm Vinnande lag från vänster på bilden: Sven Lundgren vd och delägare Staga, Gustaf Lönnkvist, Sachin Sharma, Anton Engberg. I april bjöd Staga Sweden in till ett tävlingsevent. Det vinnande laget fick en check på 10 000 kr, Under dagen hölls också en föreläsning om produktutveckling och marknadsstrategi. – Vi behöver kontinuerligt få tag i ingenjörer. Problemet är att de kriterier som vi värderar högst; kreativitet och problemlösningsförmåga, inte går att få ut av ett betyg. Därför ville vi arrangera ett event för att se hur potentiellt anställningsbara personer beter sig under väldigt extrema omständigheter, säger Sven Lundgren. Årets tävlingsevent, som är tänkt att bli årligt återkommande, handlade om att hitta en säljande produkt och ett användningsområde för ett givet material. – Vi tror att personer som attraheras av en sådan här tidspressad utmaning också kan vara attraherad av oss som företag, avslutar Sven Lundgren. För att utnämna en vinnare mättes lagen på fyra kriterier: innovation, verklighetsförankring, marknadsplan samt presentation. Vinnande lag utvecklade en ”Gardener Fertilizer” och bestod av Gustaf Lönnkvist, Sachin Sharma och Anton Engberg. Laget valde att fortsätta utveckla sin produkt som ett projekt hos Staga istället för att ta prispotten på 10 000 sek. Juryn bestod av Erik Sundin (LIU), Suzanne Sandler (Styrelseakademien) och Linda Svensson (Staga Sweden). n Källa: www.stagasweden.se Produktutvecklingstävling för studenter