AMES 1
KRÖNIKA I vilken takt ska bolag växa och vem best
ämmer om takten är tillräcklig? Man kan tro att noterade bolag har större krav på sig att växa för att de är publika och affärsmedia är snabba att skriva om bolag som inte levererar enligt analytikernas förväntningar. Köp och sälj-rekommendationerna haglar. Särskilt spännande är det med så kallade förväntansbolag. De har inga eller obetydliga intäkter och redovisar röda siffror men de höjs till skyarna för att marknaden förväntar sig stora affärer och fina vinster i framtiden. Ingen vet, man tror och hoppas. Förväntningarna kan växa till miljardnivåer. MEN ÄVEN MINDRE BOLAG och startups har krav på sig att växa. Många hockeyklubbor ritas upp på Powerpoint runt om i landet för att locka kapital från investerare via crowdfunding eller med hjälp av offentlig finansiering. Bilden av tillväxtkurvan lägger grunden till allas förväntningar. Grundarna säljer på samma sätt som bolag som noteras på en marknadsplats, en större eller mindre del av bolaget till ett bestämt värde (sk premoney). Pengarna ska arbeta i bolaget och bidra till framgång och motståndskraft. ALLA BOLAG GES SEDAN MER eller mindre tid att visa vad de går för, vissa ägare har mer tålamod än andra, men till slut måste de Powerpoint-insålda förväntningarna infrias och resultat bevisas. Noterade bolag analyseras och diskuteras dagligen via sociala medier, ges tumme upp eller tumme ned och allt är fortfarande mer eller mindre kompetenta gissningar. Verkställande direktören har ett stort ansvar när han eller hon informerar ägarna om kommande intäkter och kostnader för det man utlovar värderas in i minsta detalj och korrigerar eller cementerar förväntansnivån. Vd sitter inne med djupast kunskap och kännedom om verksamheten och är förstås bäst lämpad att sia om framtiden. När vd-ord inte slår in blir aktieägarna besvikna. Kursen går ner. Tålamodet sinar när fakta läggs på bordet. Siffror i resultat- och balansräkning äger. Börskursen vänder ner och det tar lång tid för den att klättra tillbaka till toppnotering. Nästa gång vd ropar varg ”Nu! Nu kommer vi börja sälja!!”, sitter aktieägarna på läktaren och letar bättre investeringar i sina smartphones och tittar inte upp förrän det blir mål. Vinstmål. I STORA BOLAG HANDLAR det om stora pengar och för det mesta om mer eller mindre vinst räknat i MSEK medan det i småbolag handlar om lägre belopp men med desto större risk då de snabbt kan hamna i likviditetsbrist och sättas i konkurs. JAG VET ATT DET ÄR SUPERSVÅRT att sälja en del av sitt bolag, sin baby, till någon annan. När man väl inser att man måste för att komma vidare till nästa nivå i sitt företagande, få möjlighet att skala upp, så vill man förstås sälja in en så positiv bild av företaget som möjligt. Visionen, potentiella marknaden och framgången man vill förverkliga. Här gäller det att hitta den rätta balansen. Å ena sida sälja in framtida vinster å andra sidan vara realistisk och ge rätt förväntansgrad. Både entreprenören och investeraren måste gå igång med både hjärta och hjärna. De ska ju fostra bolaget tillsammans en lång tid framöver. TYVÄRR SER MAN OFTA ENTUSIASTISKA och trovärdiga vd:ar och grundare som är alldeles för naiva angående hur lång tid det tar att utveckla, bearbeta kunder för att slutligen få sälja och fakturera. Det kan en luttrad investerare känna in och multiplicerar snart kostnaden och tiden med π. Medan lite mer gröna kapitalister som blir helt sålda på idén riskerar att hamna i besvikelsetunneln. Faran med att värdera bolag för högt, så högt att ingen eller väldigt låg uppsida ges för investerarna, är att färre vill teckna aktier i kommande emissioner, bolagen får inte in tillräckligt med kapital och bolag som ser en notering som en bra exit också blir färre. Senaste tiden har vi sett flera publika exempel på för hög initial värdering, Bygg Hemma är ett (1) exempel. DET ÄR MYCKET ROLIGARE att få in entusiastiska små som stora ägare som ser en bra uppsida än att aktien ska prutas ned redan från start. Vi behöver fler som investerar i svenska bolag. Utan kapital till små förväntansbolag stannar Sverige. n SUZANNE SANDLER Styrelseledamot Styrelseakademien Östsverige @SuzSandler Vi hjälper företag att växa och expandera såväl nationellt som internationellt Maminza Advokatbyrå AB Järnvägsgatan 10, 582 22 Linköping, Sweden Sankt Annegatan 7, 611 34 Nyköping, Sweden Tel (växel): 010 - 165 00 30 www.maminza.com 40