AMES 1
KRÖNIKA Varför inte modellera mästerskap? KANSKE
TILLHÖR DU DEM som tycker att det konstant är mycket att göra - att tiden inte räcker till? Kanske har verksamheten som du företräder problem med att finna lönsamhet och tillväxt - kanske upplever du att du är stressad, kanske till och med utmattad? Och kanske tror du att det är likadant för alla, att det är så här det är, att det inte finns några andra sätt att göra saker på? SIMON ELVNÄS BESKRIVER i sin bok ”Effektfull” utfallet av filmstudier som hans team har gjort på cirka 500 ledare. Syftet var att kartlägga vad ledare faktiskt gör. Filmerna visar att de flesta av ledarna har fullt upp med att vara reaktiva istället för proaktiva. Många säger: ”Allt brukar hänga på om jag kan rädda situationen”. Kartläggningen visar att ledare ser mer till sitt eget behov än till andras behov. Elvnäs skiljer på att jobba effektivt (göra många saker på kort tid) och effektfullt (att göra saker som ger effekt mot målet). När ledare är uppe i sin egen effektivitet är verksamhetens engagemang och kommunikation som sämst. SIMON MENAR ATT det är tydlighet och delaktighet som saknas och att många ledare tror att det går snabbare med en monolog från ledaren. De tror fel – långsiktigt. Ledare som vill att medarbetare ska uppmärksammas och respekteras behöver minska informationsflödet och utöka delaktigheten i planering och uppföljning. Det gör ledare genom att ställa frågor till medarbetarna vars svar tydliggör vad som exakt ska genomföras och hur. Ett coachande förhållningssätt är en förutsättning för tydlighet och engagemang, menar Simon. SÅ FRÅGAN FRÅN MIG TILL DIG att besvara är: Vill du vara en effektiv, reaktiv ledare som har fullt upp med att själv lösa alla problem - eller vill du vara en effektfull, proaktiv ledare som når resultat genom att engagera människor? För visst kan du välja för framgångsrecepten finns. Men utan spaning ingen aning. PÅ 1970-TALET INTRESSERADE sig matematikern Richard Bandler och lingvistikern John Grinder för samma sak som Simon Elvnäs: Varför gör vissa människor saker lätt och elegant och andra inte. Tidigare hade man endast intresserat sig för varför människor mår dåligt och också presterar dåligt. De valde därför att noggrant modellera extremt skickliga kommunikatörer som genom sin kommunikation skapade snabba, positiva resultat och beteendeförändringar hos sig själva och andra. Deras studier blev upprinnelsen till NLP, verktygslådan som innehåller kraftfulla och enkla kommunikationsverktyg för mänskligt och professionellt mästerskap. MODELLERINGEN VISAR ATT ALLA mästerskapsprocesser inleds med att besvara fyra enkla frågor (4MAT): Varför? (Syfte) - Vad? (Mål) - Hur? (Handling) - Effekt? (Vision). Frågorna behöver besvaras utifrån samtliga intressenters perspektiv och behov. När alla får vara med och besvara frågorna skapas engagemang, prioriteringsförenkling, ansvarstagande och innovation. Alla blir delaktiga och effektfulla genom det som kallas ”System thinking”. ATT LEDA GENOM FRÅGOR och ett tydligt syfte gjorde även mästaren Lars Kolind. vd:n som sensationellt vände ekonomin i hörapparatföretaget Oticon. Hans organisation beskrivs som den första kunskapsbaserade, nästa papperslösa organisationen i världen. Han säger i sin bok ”Unboss” att nyckeln till framgång går genom människor och ett gott syfte. ”Unboss makes money”. Han menar att människor älskar syftet med vad de gör – exempelvis vattenpumpar för att de bidrar till rent vatten. Ett syfte som passionerat engagerar kunder, anställda och ägare. Ingen människa blir passionerad av kontrollstyrning. Samma grundprinciper följs av den framgångsrike affärsmannen Petter Stordalen. SIMON SINEK, DEN BRITTISK inspirationsföreläsaren, visar på att samma framgångsrecept gäller för Apple. Det som skiljer ledarna där från konkurrenter är att de inspirerar (inte informerar) genom att i all sin kommunikation besvara frågorna Varför, Vad och Hur? Människor köper varför du gör det du gör, inte vad du gör. Syftet med det vi gör kommunicerar med vår hjärnas limbiska system (känslohjärnan) som i sin tur styr våra beslut. Ett viktigt tillägg är att den limbiska hjärnan inte uppfattar siffror. Ledarmästarna i Jim Collins bok ”Good to Great” säger samma sak som Sinek, Kolind och Stordalen: Det absolut viktigaste är att anställa människor som är hängivna verksamhetens syfte och värderingar. SÅ VARFÖR INTE göra saker lätt och elegant i stället för tungt och svårt. Lätt och elegant – som mästarna. Vilken potential! n KARIN JONSSON Management trainer Levilja AB Din partner för säkerställande av effektfulla ledare och team. Vi bidrar till en värld där alla människor hjälper varandra till ett bättre liv. Vi skapar trygghet och bidrar i förändring Oavsett om du vänder dig till KPMG för revisions-, redovisningsuppdrag, skattefrågor eller konsulttjänster handlar vårt arbete om att ge dig tryggheten att förstå var din verksamhet står idag. Det handlar också om att stötta dig hela vägen på de förändringsresor du har framför dig. Läs mer på kpmg.se/foretagare Läs mer på kpmg.se/foretagare 26 Vi skapar trygghet och bidrar i förändring Oavsett om du vänder dig till KPMG för revisions-, redovisningsuppdrag, skattefrågor eller konsulttjänster handlar vårt arbete om att ge dig tryggheten att förstå var din verksamhet står idag. Det handlar också om att stötta dig hela vägen på de förändringsresor du har framför dig. © 2017 KPMG AB, Sweden.