AMES 1
MARKNADSFÖRINGSSKOLA TEXT: TOMAS TRÄNKNER Fenomen
et blogg kom för drygt 20 år sedan och det har bara ökat sedan dess. Idag har alla med framgång en blogg. Och det finns en anledning till det – det fungerar. Bloggande ger dig insikter och fördelar, och kan påverka hela ditt liv. Här får du anledningarna till att jag bloggar. BÖRJA BLOGGA DET KAN ÄNDRA DITT LIV SÖKMOTORER ÄLSKAR BLOGGAR med bra innehåll, och rankar dem högre. Många företag inser att en blogg med hög kvalitet betalar sig. De behöver lägga mindre pengar på digital annonsering, ökar sin organiska närvaro online och får fler kontakter med potentiella kunder. Du blir en auktoritet inom ditt område. Att blogga är att sprida sina kunskaper och funderingar kring ett ämne. Om du regelbundet ger din mening och passion i bloggen kommer du få följare och bli en auktoritet inom ditt område. Du utvecklar dina egna förmågor • Du blir själv bättre på att skriva och uttrycka dig snabbare och tydligare. • Du börjar tänka mer på vem du är och vem du vill bli. • Du blir bättre på att reflektera. • Du ökar din kunskap. • Du blir bra på digital marknadsföring. BLOGGANDE ÄR SJÄLVMEDICINERING. För Charlotta Rexmark (lyssna på Entreprenörsdriv #263) blev bloggen ett sätt att börja leva igen och driva företaget. Hon blev frisk av att blogga. Patrik Nordkvist, forsaljningschefen.se, började blogga när han var föräldraledig. Idag har hans blogg blivit ett företag (lyssna på Entreprenörsdriv #265). Hur kommer man igång med bloggandet? Övervinn din rädsla för att skriva. Bestäm vad bloggen skall handla om och ditt mål med att blogga. Börja i liten skala med låga förväntningar. Hitta en bra bloggplattform. Den egna hemsidan bäst, där äger du innehållet och har full koll på vad som händer. Du kan också blogga på Instagram och Facebook. Vad skall man skriva om? Skriv om det du har passion för, dina egna tankar kring ditt ämne. Dela med dig av dina erfarenheter. Svara på frågor din målgrupp vill ha svar på och det du vet som de borde veta. Gör en lista över ämnen som du kan blogga om, gärna 10 punkter lång. Ett bra sätt är att alltid kunna anteckna när idéer dyker upp. Kommer du på något eller ser något, gör en notering eller ta en bild. Skaffa en bank med uppslag att skriva om. Hur skriver man en bra bloggpost? Jag tror att de flesta läsare vill ha korta texter med punktlistor och bilder. Men en kort text kräver mer tid än en lång text. En bra bloggpost innehåller alltid en call to action, en uppmaning till läsaren att göra något. Det kan vara tips på relaterade bloggposter eller något 42 som går att ladda ner, eller en inbjudan till ett event. Hur ofta skall man blogga? Jag tycker att blogga en gång per månad är minimum. Satsa på regelbundenhet framför ofta. Sätt ett mål som du kan klara av. Jag har t.ex. bestämt att varje söndag publicerar jag ett nytt avsnitt i podden Entreprenörsdriv, med en tillhörande bloggpost. Och det har fungerat i tre år genom att hela tiden ligga 3-5 bloggposter fram i tiden som reda är klara. Finns det inga nackdelar med att blogga? Jo, det finns nackdelar. Det tar mer tid och tålamod än man tror. Du måste blogga regelbundet. Bloggar du enbart för att tjäna pengar på bloggen kommer du bli besviken, det är ytterst få som lyckas med det. Bloggande är ingen magisk metod för framgång, den måste kompletteras med annat arbete. SAMMANFATTNINGSVIS – börja blogga regelbundet. Sätt upp ett mål att blogga exempelvis en gång per månad. Gör det enkelt i början. Lägg tid på en bra rubrik och bild. Om du inte redan har ett starkt vaTOMAS TRÄNKNER Marknadsföringsexpert Slipsten Marknadsutveckling Tomas Tränkner hjälper företag med digital marknadsföring. Han är medgrundare till företaget Slipsten Marknadsutveckling AB. Tomas har 25 års erfarenhet inom försäljning och marknadsföring och en flitig podcastare. Lyssna gärna på podden Entreprenörsdriv. Kontakt tomas@entreprenorsdriv.se rumärke måste du hålla på i ett till två år för att bli etablerad. Så ha det perspektivet redan från början. För mig har bloggande, skrivandet och podcasting givit mig helt nya insikter och även format den jag är idag. Det kommer även ske för dig om du börjar blogga. Lycka till! Vill du läsa fler av mina marknadsföringsartiklar så gå tillbaka i AffärsStadens tidigare nummer. n