AMES 1
FINSPÅNG Magic Frameworks föddes ur passionen för
filmskapande FÖR LUDWIG JOHANSSON började intresset för film i tidig ålder, när han redan som 10-åring lånade sin systers DV kamera mest på skoj upptäckte han filmens värld och intresset var väckt. Tankarna på företagande var också något som fanns med tidigt, redan under sista året i grundskolan. – Jag förstod tidigt att eget företagande var vägen för mig om drömmen om filmskapande skulle bli verklighet. Under samma period hade Norrköpingsbaserade Crazy Pictures startat sin verksamhet och började synas vilket också gav Ludwig en boost i inspirationen. När sedan valet till gymnasiet skulle göras var det ganska självklart, det blev Film & Musikgymnasiet i Norrköping med inriktning Film & Visuell design. Det blev en rolig och inspirerande tid minns Ludwig. Att dagligen umgås med klasskamraterna med samma passion för filmskapande gjorde att lärandet tog fart på allvar. KOMPISGÄNGET STARTADE 2013 en Youtubekanal och började spela in kortare klipp.Sebastian som också var med började under denna period intressera sig alltmer för skapandet och fick stor hjälp av Ludwig. Under några år jobbade gänget på och publicerade 70-80 klipp till kanalen. Företagsplanerna började ta form och 2016 kontaktade Ludwig NyföretagarCentrum för rådgivning. De sågs under många möten för att diskutera hur företaget skulle se ut. 2017 startades så den enskilda firman under namnet Magic Frameworks. REGIONEN Uppkopplade fordon får trafiken att flyta INOM EN SNAR FRAMTID kommer uppkopplade fordon att kunna anpassa sig efter variabla hastigheter, något som ökar både framkomligheten och trafiksäkerheten. Ellen Grumert, som delar sin tid mellan VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, och avdelningen Kommunikations- och transportsystem vid Linköpings universitet, har i sin doktorsavhandling designat ett sådant system. Variabla hastigheter används bland annat vid infarterna till de större städerna. Att de både kan öka genomströmningen av fordon och minska olycksrisken visade Ellen Grumert i sin licentiatavhandling 2014. I sin doktorsavhandling har hon utvecklat systemet och studerat hur information från alla de fordon som är uppkopplade mot nätet kan användas. Idag är det fasta detektorer utmed vägarna som samlar in data om antal fordon och vilken hastighet de har. Med hjälp av en matematisk algoritm räknar sedan systemet ut vilken hastighet som är optimal för att trafiken ska flyta så effektivt som möjligt. Men kunde man även använda information från de bilar som är uppkopplade mot nätet skulle precisionen i beräkningarna av hur trafiksituationen ser ut kunna öka rejält. – Ju fler fordon vi får information i från, var de är och vilken hastighet de har, desto säkrare blir beräkningarna av vilken hastighet som ger det effektivaste trafikflödet på vägsträckan, säger Ellen Grumert. SYSTEMET GÖR DET även möjligt att se till att fordonet 4 IDAG BESTÅR MAGIC FRAMEWORKS av Ludwig Johansson och Sebastian Lundgren. Företaget erbjuder film och grafisk design inom en rad olika områden några exempel är: • Informationsfilm • Reklamfilm • Event • Bröllop Bland kunderna finns Hugo Finspång, Finspångs Kommun och snart Torstorps IF med livestream från Torstorps hemmamatcher. NÅGRA TIPS TILL BLIVANDE FÖRETAGARE: • Våga ta risker • Tala om vad du kan göra och framhäv det du är bra på. Gör det du verkligen brinner för (nyckeln är att älska det du gör som företagare). n Källa: www.nyforetagarcentrum.se/finspang självt saktar ner till den hastighet som ger den bästa framkomligheten - en anpassning till framtidens förarlösa fordon. ELLEN GRUMERT HAR STUDERAT DE HÅRDAST trafikerade vägarna, som är extra känsliga för störningar.På de stadsnära motorvägarna leder ofta ett litet misstag av en förare till stora konsekvenser - timslånga köer och olyckor. – De nya systemen gör det möjligt att upptäcka olyckor eller hinder direkt när de sker. Den informationen kan skickas direkt till de fordon som är uppkopplade så att föraren snabbt får en varning om att något hänt och kan anpassa hastigheten eller ta en annan väg, säger hon. Ännu saknas dock ett standardiserat protokoll för överföring av data från fordon och fordonstillverkarna, eller förarna, måste också tillåta att data släpps fritt. En annan fråga som måste hanteras är vad som händer om systemet inte fungerar. Ett variabelt och automatiserat hastighetssystem kan ses som en naturlig del av framtidens transportsystem, anser Ellen Grumert, – Ja, och det ligger nära i tiden eftersom liknande system finns idag. Att även utnyttja uppkopplade fordon i de befintliga systemen kan ge stora vinster för både framkomlighet och säkerhet, framför allt på stadsnära motorvägar, säger hon. n Källa: www.liu.se Fotograf: Thor Balkhed