Fritidsmagasinet Caravan 1
n NYHETER Ny plattform för mer samåkning och mins
kade utsläpp Utsläppen från inrikes transporter står för en tredjedel av Sveriges växthusgasutsläpp. Nu ska en ny samåkningsplattform göra så att fler väljer att resa tillsammans. Först ut att testa plattformen är medlemmarna i Friluftsfrämjandet, Naturskyddsföreningen och Skjutsgruppen. – Att minska utsläppen från transporter är helt avgörande för att Sverige ska nå sina klimatmål. Redan 2030 ska de ha minskat med 70 procent, så nu är det bråttom, säger David Kihlberg, chef för klimat och juridik på Naturskyddsföreningen i ett pressmeddelande. Vinnova och Västra Götalandsregionen har finansierat projektet ”Vi knyter ihop civilsamhället kring samåkning” som i februari släppte en samåkningsplattform för och med föreningslivet. – Vi är dels med för de uppenbara miljöskälen, men också för skapa en ny tillgänglighet till våra friluftsaktiviteter för de som inte har bil. Sedan har vi ofta problem med parkering på populära friluftsområden, så för att underlätta för fler att få plats vill vi samåka, säger Carl Crafoord, verksamhetsansvarig på Friluftsfrämjandet. Via plattformen kan medlemmarna be om eller erbjuda platser både inom sin förening och till medlemmar i andra föreningar som är anslutna. Har man ett fordon med lediga platser så erbjuder man dem, och har man inget fordon så efterfrågar man plats. Samåkningar kan ske från och till vad som helst. Som exempel kan medlemmarna hälsa på släktingar, göra en resa till fjällen, åka på en festival eller börja pendla tillsammans till och från en arbetsplats. Vid varje samåkning ser man vem som tillhör vilken förening. De resor som görs sammanställs som öppna data i enlighet med GDPR och Trafikverkets standarder så korrekta analyser och mätningar om samåkning kan göras. n 22 FRITIDSMAGASINET CARAVAN • #2 2023 Ett av sju däck underkända i stort test Det är dags att byta till sommardäck. Riksförbundet M Sverige varnar för att undermåliga däck finns till försäljning hos stora svenska återförsäljare. Organisationens medlemstidning har testat 50 olika och sju blev underkända. Det test som genomförts med systerorganisationen Adac i Tyskland visar att det lönar sig att satsa på hög däckkvalitet. – Att så många däck får underkänt är riktigt dåligt. Billiga däck slits snabbare och gör bromssträckan längre. För konsumenten gäller det att se upp och ta del av oberoende testresultat, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige, i ett pressmeddelande. Däcktestet gjordes på den mycket vanliga dimensionen 205/55 R16, som passar många familjebilar. Skillnaden mellan olika däck i testet är stor. När Continental Premium Contact 6 har stannat helt från 100 km/h, håller Premiorri Solazo fortfarande över 40 km/h. M Sveriges råd om sommardäck är bland annat att hellre strunta i däckhotellet än att välja billiga däck. De lyfter ock” Välj bra däck med rätt egenskaper som håller länge. så fram att det är viktigt både för trafiksäkerheten, ekonomin och miljön att välja bra däck med rätt egenskaper som håller länge. Följ också biltillverkarens rekommendation när det gäller däcktryck, som behöver vara högre när bilen har full last. De fem bästa däcken i testet var i tur och ordning: l Goodyear efficient grip performance 2 l Continental premium contact 6 l Michelin Primacy 4+ l Bridgestone Turanza T005 l Nokian Tyres Wetproof