Fritidsmagasinet Caravan 1
n NYHETER Danmark är svenskarnas största resmål D
anmark och Spanien ligger i topp som de länder vi svenskar reser mest till och har så gjort länge. Av semesterresorna inom Sverige går hälften till våra storstadslän. Det är konsultföretaget Resurs för Resor och Turism i Norden som presenterar siffrorna över svenskarnas resande. De visar att nio av tio resor förra året gjordes utomlands i Europa, och fyra av tio resor gick till våra grannländer. Danmark är mest populärt. Charterresorna har under lång tid legat runt var femte resa som svenskarna gör – så även 2022. 110 miljoner resor görs i Sverige och hälften går till Stockholm, Västra Götaland och Skåne. Bilen är det mest populära färdsättet när vi reser inom landet. 63 procent av resorna görs med den. Var femte resa görs med tåg. Undersökningen visar att huvudsyftet för våra resor på fritiden i Sverige är att träffa släkt och vänner. På andra plats hamnar ”komma bort och lugn och ro”. Vårt resande ökade 2022 jämfört mot de tidigare pandemiåren både utomlands och i Sverige. Men nu verkar nya hinder – elpriser, räntor, inflation och krig – begränsa vårt ressug. Det är fler som kommer att minska sitt utlandsresande än öka, men fyra av tio kommer att resa lika mycket som tidigare. När det gäller resor i Sverige ser det dock mer positivt ut. Fler kommer att resa mer än mindre och drygt hälften kommer att resa lika mycket. n 8 FRITIDSMAGASINET CARAVAN • #2 2023 Utsläppen minskade trots ökad trafik Trafiken för personbilar och lätta lastbilar ökade 2022. Men utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken minskade. Ökad andel biodrivmedel, energieffektivisering och elektrifiering bidrog till minskningen. Trafikvolymen är i princip tillbaka som innan pandemin rapporterar Trafikverket. Den enda minskningen 2022 ses i kategorin tunga fordon där trafiken minskade med 0,9 procent. Trots den återigen ökande trafikvolymen minskade utsläppen av växthusgaser jämfört med år 2021 med fem procent. – Det är positivt att så stor del av den energi som används inom vägtrafiken är fossilfri och förnybar. 2022 ökade andelen från 26 till preliminärt 29 procent och det är rekord. Det beror framför allt på höjd reduktionsplikt med en ökad andel HVO i diesel och en ökad andel förnybart i bensin. Därför kunde utsläppen minska trots att trafiken ökade under året, säger Sven Hunhammar, miljödirektör på Trafikverket i ett pressmeddelande. Även ökad andel laddhybrider och energieffektivare icke laddbara bilar bidrog till minskningen. Sverige hade tidigare högst koldioxidutsläpp per kilometer för nya personbilar inom Europa men numera är det bara Norge och Island som har lägre utsläpp per personbil än Sverige. Siffrorna är preliminära och värden kan komma att ändras när fler data inkluderas framöver. n