Fritidsmagasinet Caravan 1
t rafik eknik rygghet Trafikolycka I Sverige intr
äffar ett stort antal trafikolyckor varje år. Många av dem blir aldrig ett fall för statistiken vilket innebär att det är svårt att få fram en exakt siffra. Oavsett detta innebär dessa olyckor många gånger ett stort personligt lidande och materiella skador. Att utvärdera trafikolyckor och inte minst dess konsekvenser är angeläget för samhällsutvecklingen och dess invånare. Antalet dödade och svårt skadade har sjunkit på senare år. Vad det kan bero på är inte helt enkelt att bedöma. Sannolikt har incitament som pandemin med mer hemarbete, ökade bränslepriser, förbättrade vägstrukturer och säkrare fordon bidragit till olycksutvecklingen. Det finns mycket statistik att hämta från olika håll men några generella saker kan man utläsa. Flest omkomna i personbilar Majoriteten av omkomna är hittills skyddade trafikanter det vill säga de har färdats i personbil, lastbil eller buss. I denna grupp utgör de som färdats i personbil den största delen. När det gäller antalet omkomna oskyddade trafikanter utgör motorcyklister och gående de största trafikantgrupperna, även om antalet cyklister inte utgör en försumbar del. En av tre över 65 Enligt statistiken för 2020 utgjorde denna kategori väl en tredjedel. Resten fördelades mellan barn, unga vuxna och lite äldre vuxna. Statistiken redovisar att männen utgör en stor del av de olycksdrabbade. 2020 utgjorde männen 77% av de omkomna enligt Trafikanalys. Riskgrupper Unga vuxna och äldre är riskgrupper Ett sätt att beräkna risk i vägtrafiken är att relatera antal omkomna i en viss åldersgrupp till dess antal i befolkningen. Beräknat på detta sätt är risken att omkomma i vägtrafiken störst för de allra äldsta (75 år och äldre) följt av unga vuxna (18–24 år). Eftersom risken varierar mycket över 46 FRITIDSMAGASINET CARAVAN • #2 2023 TEXT: MATS BERNDTZON FOTO: JEPPE GUSTAFSSON, KZENON, SKT STUDIO /SHUTTERSTOCK enstaka år har beräkningen gjort som ett genomsnitt för de senaste 10 åren. Det var lite inledande statistik om trafikolyckor, för den som vill finns mängder av statistik framtaget av försäkringsbolag, organisationer och inte minst gjorts av Trafikanalys som får sina uppdrag av regeringen.