Nordisk Infrastruktur 1
PERSONTRAFIK Årets upplaga av Persontrafik slog b
esöksrekord med sina 6400 besökare. Foto: Jonas Sveningsson / Stockholmsmässan. växande städer behövs omfattande kollektivtrafik och vi behöver det nu. Samtidigt vill vi minska utsläppen, sa Mohamed Mezghani. ”Elektriska bussar kan vara lösningen”, nämnde han och tog Wien som gott exempel där en stor del av kollektivtrafiken nu körs med eldrivna fordon. Han tog också upp alternativa lösningar som delade transporter som även introducerats i Sverige på senare tid. Vi behöver inte längre egna bilar utan kan istället betala en fast månadssumma för att få tillgång till gemensamma fordon i en sådan kallad ”carpool” för att boka vid behov. Enligt honom är vi inne i ett paradigmskifte där vår syn på kollektivtrafik behöver förändras. Det finns flera olika sätt att minska miljöpåverkan och allt kanske inte går att lösa med elbussar. En bransch i behov av ny personal Således tar Mohamed Mezghani övertygande upp det faktum att vi behöver omdefiniera begreppet kollektivtrafik och att vi står vid en vändpunkt där ny kompetens behövs för att kollektivtrafiken ska ta sig framåt. Digitalisering och den 30 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 8 Einar Tufvesson och Henric Storswedh från Trafikverket fanns på plats för att föra en dialog och diskutera utvecklingsfrågor. ”Vi vill va med där det händer”, säger Einar Tufvesson. Foto: Robert Gabrielsson