Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG De nya broarna som ska ersätta bron över
Söder Mälarstrand och Söderströmsbron produceras i Tallin. På bilden visas delar av järnvägsbron över Söderström. Foto: Implenia Getingmidjan så handlar mycket om att planera inför nästa sommarstopp. Trafikuppehållen är komplexa och kräver omfattande logistik för att fungera. Redan nu planerar man till exempel för tågvändningarna vid stationerna Stockholm södra och Flemingsberg. – För att det ska fungera så måste man förbättra skyltningen så resenärer hittar mellan stationerna, arbetet organiseras med infovärdar. Det pågår också omfattande projektering för allt som ska ske och det är otroligt mycket ritningar som ska tas fram. Bara för ombyggnationen av Älvsjö godsbangård krävdes det 5000 ritningar, säger Kent Sahlman. Omfattande arbete för nästa sommar Som Nordisk Infrastruktur tidigare uppgett så kommer hela järnvägsanläggningen vara utbytt efter sommarstoppet 2020. Det totala arbetet förväntas pågå fram till 2021. Upprustningen som ingår i den nationella transportplanen har budgeterats för 3,2 miljarder kronor och går under Trafikverkets underhållsbudget. Totalt sett arbetade runt 700 personer under avstängningen i somras varav 350 under entreprenören. – Det blir en stor kraftsamling under de stora stoppen. Efter det går mängden arbete ner men mycket handlar om att planera inför nästa sommarstopp. Det är en omfattande logistik och det krävs att man planerar timme för timme. Arbetet med Getingmidjan pågår året runt, säger Kent Sahlman. n Vi är kontrakterade i Getingmidjan – Gängning av stålkärnepålar och rör – Svetsning, montering, distanklackar mm Jour Dygnet runt Tel. 0707-685748 www.fobepalar.com Forssåsvägen 7, 824 65 Näsviken Tel: 0650-30400 1 Tel. 018-695124 Libroringväg 63, 752 28 Uppsala info@lastoplanering.se www.lastoplanering.se NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 6 20 1 8 • 39